Undvik D-vitaminbrist
SATS DAILY: Att sola eller inte sola?
Det är en fråga som stötts och blötts i forskningsvärlden de senaste åren. Nu talar de senaste rönen för att det trots allt inte är så dumt med lite sol då och då. I alla fall inte om du vill undvika D-vitaminbrist.
Ett måttligt solande i kombination med kosttillskott är nämligen forskarnas rekommendation för att undvika D-vitaminbrist i en nypublicerad studie i Scandinavian Journal of Public Health.
D-vitaminbrist kan leda till flera allvarliga sjukdomar, bland annat ett flertal cancerformer, hjärt- kärlsjukdomar, diabetes och demens. Men enligt studien kan alltså risken att drabbas reduceras avsevärt genom ett optimerat vitamin D-intag, som alltså bäst uppnås genom ett måttligt solande tillsammans med kosttillskott.
Källa: Scandinavian Journal of Public Health