Kalium minskar risken för Stroke
SATS DAILY: Att äta mat som innehåller kalium minskar risken att drabbas av stroke.
Dessutom minskar risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Detta enligt en färsk italiensk studie.
Förklaringen tros vara att kalium har en blodtryckssänkande effekt som är särskilt stor hos personer som redan lider av högt blodtryck. Dessutom menar forskarna att kalium förhindrar förtjockning av blodkärlens väggar.
Exempel på kaliumrik kost är frukt och grönsaker samt fisk, fågel och mejeriprodukter. Fem portioner frukt och grönt om dagen ger lagom mängd kalium för att en skyddande effekt ska uppnås, enligt de italienska forskarna.
Källa: www.sund.nu