Skippa sötsakerna – för miljöns skull
SATS DAILY: Att sötsaker och snacks inte är bra för din hälsa är gamla nyheter.
Aktuell forskning visar nu att det inte bara är din kropp som påverkas negativt, utan att även miljön tar stryk.
Godis och chips har betydligt större klimatpåverkan än exempelvis äpplen och potatis, visar forskning från SIK – Institutet för Livsmedel och Bioteknik. Ett kilo chips leder till ett 20 gånger så stort utsläpp av växthusgaser jämfört med samma mängd av råvaran potatis.
Allra störst bov är skumgodis. En påse har lika stor miljöpåverkan som en portion fläskkött, vilket är anmärkningsvärt eftersom kött är den livsmedelsgrupp med enskilt störst miljöpåverkan.
Källa: SIK – Institutet för Livsmedel och Bioteknik (studien utförd på uppdrag av Nordiska ministerrådet och Livsmedelsverket)