En bra frukost ska innehålla 25% av ditt dagliga intag.
En bra frukost ska innehålla 25% av ditt dagliga intag.

Vad är egentligen en bra frukost?

SATS Q&A: Vad är egentligen en bra frukost?

Man får ofta höra hur viktigt det är att äta en bra frukost, men jag tycker det är svårt att veta vad som är en bra frukost. För min del blir det oftast – om det blir något alls – några rostmackor eller lite fil. Duger det? Har ni några andra bra tips – gärna med sommarkänsla?

/ Ulrika

Hej Ulrika!

En bra frukost ska innehålla 25% av ditt dagliga intag. Så har du en kosthållning på 2000kcal/dag så ska din frukost innehålla 500 kcal. Frukosten ska innehåla kolhydrater, proteiner och fett och kan se ut på följande sätt:

En portion havregrynsgröt med 1,5 dl lättmjölk, 1 frukt och en knäckemacka med smörgåsmargarin och kokt ägg på, eller en tallrik med fil/naturell yoghurt med lite bär,1 dl osötade flingor och en grov smörgås med smörgåsmargarin och skinka på. 

Malin Forslund, Nutritionist.

Läs mer om Kost

Kolhydratladda

SATS MAG: Ett långt löplopp kräver mycket energi. För att du ska orka hela vägen kan du toppa ditt kolhydratlager genom att äta rätt dagarna före loppet.

En varierad kost ger i de allra flesta fall tillräckligt med protein även om du tränar hårt

Mat för muskelbygge

SATS Q&A: Hur ska jag äta för att bygga muskler?

Fyll på med vätska

Du behöver inte avstå från träning när det är varmt ute. Men se till att dricka ordentligt både före, under och efter träningspasset. SATS kostexpert Kristine Symreng ger dig bästa dryckestipsen.

För stel för yoga?

SATS nya klass Yoga for Athletes lämnar ingen plats för undanflykter. Klassen har tagits fram för den som tränar regelbundet, men som lägger mindre tid eller ingen alls på rörlighetsträning.

Hållbar löpträning

I takt med det ökade intresset för löpning, bombarderas vi med råd om hur vi ska springa och vilka skor vi ska ha för att undvika skador och förbättras som löpare.