Hur gör jag för att bli betatestare för SATS?

Nu lanserar vi ett betaprogram för SATS-mobilappen.

Vill du vara med? Läs mer här. Vi är tacksamma för att du vill hjälpa oss att göra SATS-appen ännu bättre.

VAD ÄR SATS BETAPROGRAM?

När du registrerar dig som betatestare av SATS-appen får du tillgång till nya versioner av appen innan de släpps. På så sätt kan vi åtgärda eventuella problem i förväg och minska risken för krascher innan versionen lanseras för alla användare i Norden.

Betaanvändarna får nya appversioner ungefär två veckor innan de släpps till alla slutanvändare. I dagsläget är betaprogrammet endast tillgängligt för iOS-användare.

FÅR JAG TILLGÅNG TILL NYA FUNKTIONER?

Ja. Utöver korrigeringar av befintliga funktioner kommer vi förmodligen att testa nya funktioner genom betaprogrammet. Vissa nya funktioner kan dock komma att släppas stegvis till alla användare.

BEHÖVER JAG GÖRA NÅGOT SÄRSKILT FÖR ATT TESTA APPEN?

Nej, du använder bara appen som vanligt och rapporterar eventuella problem som du hittar. 

HUR REGISTRERAR JAG MIG?

Om du vill registrera dig för betaprogrammet klickar du på länken nedan från den iPhone som du vill installera betaversionen på. OBS! Det finns en begränsning för hur många användare som kan vara med i betaprogrammet för iOS. Vi tar regelbundet bort inaktiva användare, så om programmet är fullt nu kan du försöka igen senare. Det innebär också att vi kan komma att ta bort dig från betaprogrammet om du inte är tillräckligt aktiv.

Registrering för iOS Beta

Klicka på den här länken för att hämta TestFlight-appen. Från TestFlight-appen kan du sedan hämta nya versioner av SATS-appen, rapportera problem osv.

HUR GÖR JAG OM JAG VILL SLUTA BETATESTA?

Gå till TestFlight-appen, välj SATS och klicka på Stop Testing (Sluta testa). Det gör att du genast tas bort från betaprogrammet.

MÅSTE JAG FÅ E-POST VARJE GÅNG DET KOMMER ETT NYTT BYGGE?

Som standard skickar TestFlight ut ett e-postmeddelande varje gång en ny version av appen blir tillgänglig för testning. Om du inte vill ha sådana meddelanden öppnar du TestFlight, väljer SATS och går till Notifications (Aviseringar). Här kan du välja om du vill få information om nya versioner via e-post eller mobilnotiser, eller om du inte vill aviseras alls.

JAG HAR STÖTT PÅ ETT PROBLEM. HUR RAPPORTERAR JAG DET?

I TestFlight hittar du länken Send Beta Feedback (Skicka betafeedback). Om du klickar på den öppnas ett e-postmeddelande där du kan beskriva problemet. Vi svarar normalt inte på enskilda problemrapporter, men alla rapporter vidarebefordras till rätt team så att de kan korrigera problemet. Ju mer detaljerad information du ger oss, desto större är förstås chansen att vi kan reproducera och korrigera problemet. I vissa fall kan det hända att vi kontaktar dig och ber om mer information.

DEN SENASTE VERSIONEN ÄR BUGGIG. HUR FÅR JAG EN STABIL VERSION?

I vissa fall kan du stöta på större problem i de senaste versionerna. I så fall ber vi dig att rapportera problemet till oss. Samtidigt vill vi förstås att du ska kunna fortsätta att använda SATS-appens tjänster. Därför kan du i stället installera en tidigare version av SATS-appen. I TestFlight väljer du SATS-appen och klickar på Previous Builds (Tidigare byggen). Där kan du välja och installera en tidigare version av SATS-appen. 

 

Tack för att du hjälper oss att göra SATS-appen ännu bättre!