Thule Group SATSar på sina medarbetare

De säljer en aktiv livsstil och kan med stolthet säga att de idag även lever som de lär. Efter tio års samarbete med SATS har Thule Group inte bara blivit ett friskare företag - de har också hittat en gemenskap mellan medarbetarna som de tackar träningen för.

Med produkter för aktiva familjer och friluftsentusiaster är Thule Group globala marknadsledare inom flera produktkategorier som takräcken, takboxar, cykelhållare till bilar och multisportvagnar. Hela deras affär grundar sig i att leva ett så aktivt liv så enkelt som möjligt, både som medarbetare och som konsument.

För cirka tio år blickade man inåt och märkte att varumärket och vad det stod för inte genomsyrade hela organisationen. För att bli trovärdiga sitt eget varumärke behövde man genomgå en förflyttning, menar Kajsa Von Geijer, Personaldirektör på Thule Group.

– Då handlar det om att skapa ett friskt företag där medarbetarna tycker det är kul att röra på sig. Den delen eller de värderingar vi har ville vi trycka på och då var det naturligt att söka oss till en 'premium player' som SATS är, säger Kajsa Von Geijer.

– Vi ville att många skulle lockas och då måste man mixa upp många olika sorters aktiviteter och där har SATS-teamet gjort det jättebra, alla hittar något de kan vara med på, fyller Magnus Welander, Koncernchef på Thule Group, i.

Ett decennium senare

Samarbetet är nu inne på sitt tionde år. Två dagar i veckan, tisdagar och torsdagar, tränar de anställda på Thule Group tillsammans. Ibland är det Box, ibland är det Barre. Vissa dagar kör de stenhård Crosstraining och ibland är det Yoga som gäller. Men det är aldrig ett tvång, deltagande ska alltid ske på egen vilja. Gemensamt för samtliga träningstillfällen är gemenskapen och glädjen den föder. Och det är just därför Thule Group år efter år väljer att fortsätta samarbetet med SATS.

Den absolut största vinsten av samarbetet med SATS är gemenskapen som har utvunnits av att träna ihop. Det händer någonting när man svettas och anstränger sig tillsammans i grupp. De som vanligtvis inte skulle socialisera i första hand sitter nu och äter lunch med varandra efter träningen. Och att Thule Group numera kan skriva under på att de "Living the brand".

– Vi lever till fullo de värderingar vi står för om ett aktivt liv, säger Kajsa Von Geijer.

Den gemenskapen syns även utifrån, menar Mathias Lissmyr, Centerkoordinator på SATS Mobilia i Malmö.

– Det är ganska stor skillnad när det kommer till företag och kollegor som känner varandra tidigare jämfört med deltagare på de vanliga passen på SATS. Det är otroligt kul, det blir en väldigt härlig stämning när kollegorna går ihop och gör något gemensamt, säger han.

– Vi är fast övertygade om att mår man bra fysiskt, mår man bättre psykiskt och den kopplingen gör, för ett företags skull, att man har folk som gör ett bättre jobb. Kombinationen av att du själv mår bättre, har roligare och gör ett bättre jobb – det blir en vinst på alla sätt, avslutar Magnus Welander.

Vi kontaktar dig!

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig och berättar mer om fördelarna med att vara företagskund hos oss.

Namn
Telefon
E-post
Företag