Blogg & inspiration

Här hittar du träningsrelaterade artiklar och kan följa våra bloggare som delar med sig av sina bästa träningstips och recept.

Till toppen
Att befinna sig på semester ställer ofta träningen på kant. I skrivande stund befinner jag mig i Spanien med en kollega där vi håller i en skräddarsydd träningsresa för två deltagare. Därmed blir vår egen träning åsidosatt och man måste våga improvisera – precis som på vilken vanlig semester som helst. 1000 utfall på tidDe sista soltimmarna för dagen spenderades vid poolkanten och inte ett träningsredskap så långt ögat kunde nå. Bara våra egen kroppsvikt och ett kreativt och självplågande tankesätt. Då föddes tanken: hur lång tid tar det oss att göra 1000 utfall? Bränna plus lite puls och svett. Perfekt. Varför utfall?Utfall som övning är perfekt för den posturala kedjan. Alltså egentligen alla muskler på baksidan av kroppen. Också mer specifikt bra övning för dig som gillar löpning. Du tränar balans, fotleder, baksida lår, säte och alla de muskler som håller din överkropp upprätt och skapar en god hållning. Magiskt bra saker att vara stark i. Med andra ord – mer utfall till folket! 4 Snabba att tänka på: 1. Spänn sätet och bålen i upprätt position för att lättare kunna bibehålla posturala linjen på vägen ner.2. Kliv ut med så nära 90 grader du kan och försök landa så att både frä
På SATS företagsavdelning är vi specialiserade på strategiskt friskvårdsarbete. Det innebär att vi är experter på att nå dem som idag inte tränar regelbundet. Företag som väljer SATS som friskvårdspartner erbjuds rådgivning för hur de kan maximera ROI (return on investment) på friskvårdssatsningen. Gröna, röda och gula medarbetare Vi utgår från en modell där vi delar in medarbetare i tre grupper efter trafikljusets färger (grön, röd och gul). De gröna medarbetarna är de som redan har en etablerad träning
Strategiskt friskvårdsarbete, lyckat friskvrdsarbete, framgångsrikt friskvårdsarbete, friskvårdsbidrag, friskvårdsinsatser
Har du också sneglat på ”Barreräckena” i gruppträningssalen och undrat vad de används till och varför är de alltid i vägen? Jag var nyligen på STHLM Heartbeat för att titta på nyheter och trender inom träning och hälsa. Där det stora dragplåstret för dagen var den norska bloggerskan Jørgine Vasstrand. som berättade om sin väg till framgång i digitala medier och sitt träningskoncept "funkyandfit". Min summering är "back to basic", vi packar om gammal träning och ger det en facelift och att träningen numer sker i digital
Under andra trimestern (vecka 13-27) av graviditeten är det mycket som händer med kroppen. Energin kommer tillbaka! Graviditeten är inte längre hemlig, och magen går från ”jag har ätit lite för mycket glass” till en rund gravidkula. Jag skulle säga
Vi har alla gjort det och fortsätter att göra det: kompenserar våra rörelser som någon typ av genväg. Vi gör det av lika många anledningar som det finns människor.Att kompensera sina rörelser är en naturlig del av yogan och finns för att vi ska förs
På bilden ser vi en nybörjare med diskbråck och stelheter som begränsar rörelsen. Därav fokus på ergonomi och att börja där man är.
Vi har alla någon gång varit lite sugna på att prova, men oftast låter vi de ligga kvar i en hög på golvet. När någon annan kör sneglar vi lite försiktigt och tycker att det ser ganska kul ut. Nästa gång du går förbi, stanna till ett tag, ta ett fast grepp i repen och kör igång. Det finns en helt uppsjö olika övningar som du kan köra med battle ropes. Ofta är det framför allt armarna, axlarna och bålen du tränar. Repen finns i olika tjocklekar och längder. Om du vill göra det jobbigare kan du röra dig fram och tillbaka. Ju närmare repens fästpunkt du håller ju jobbigare blir det I den här filmen ser du tolv av de vanligaste övningarna. Men om vi väljer att titta lite närmare på tre av övningarna från filmen. 1 Alternating Waves nummer 1 i filmen, 2 Jumping Jacks nummer 8 i filmen och 3 Double Slams nummer 9 i filmen. I filmen väljer dom att kalla nr 9 för Power Slam. Skillnaden är att i Power Slam står du med raka ben och Double Slam böjer du knäna. Alternating Waves En mycket bra nyb
Gammalt träning blir till ny, träningen är på Instagram, mjölk byts till havre, kött byts till vegetariskt, gluten går helt bort! Ungefär så skulle jag vilja sammanfatta min spaning från eventet STHLM Heart Beat. Ett event där Influencers inom träning, hälsa och livsstil träffades i mars för att mingla, träna och äta. Eventets stora stjärna var det norska krutpaketet och träningsbloggaren Jørgine Vasstrand, mer känd som @funkygine på Instagram. Hon berättade om sin träningsresa, hur hon byggt upp sin blogg och sin Inst
Kvinnlig bloggare
Jørgine Vasstrand berättar om sin bloggresa.
Vad passar inte bättre än våfflor till brunchen 25/3?Våfflan har fått en alldeles egen dag och vi gjorde dessa godingar något hälsosammare. Med en mix av ägg, banan och havregryn blir de kanongoda!En hemmagjord chiasylt och lite kvargglass till det och brunchen är serverad.Testa och se för er själva!Våfflorna - 4 ägg2 bananer1 dl havregryn1 dl kokosmjölkTips: grädda tunna våfflor i kokosfett så att de blir riktigt kripsiga. Sylten -Frysta blåbär och hallon som tinat. Tillsätt lite chiafrön och låt stå i kylen en stund
Lider du av ryggsmärtor? Forskning visar att yoga kan hjälpa. Här har du fyra övningar som är särskilt bra för dig med ryggbesvär. 1. Kobra/Uppåtgående hunden Den välkända Kobraställningen är återkommande i alla yogapass. Den finns också med i många studier som har forskat om yoga och ryggbesvär (Sherman et al. 2005; Hartfiel et al. 2012). Om man har haft diskbråck rekommenderar fysioterapeuter att utöva Kobran, vilket gör att den kvala in som en av de absolut bästa övningarna för dig med ryggsmärtor. In
Uppåtgående hunden.
Pachimottanasana
Pachimottanasana
Utkatasana
Gör träningen enkel med Online Training. På sats.se kan du välja den träningsform som passar just dig och utöva det när du vill, vart som helst. Låt dig bli guidad och pushad av en instruktör, precis som om du vore på gymmet. Nedan utövar jag yoga, 30 minuter Vinyasa flow på morgonen innan en dag full av studier - flexibelt och effektivt. " The only bad workout is the one you didn´t do" "Anything is better than nothing" Online training är perfekt dagar då du inte har möjlighet att ta dig till gymmet, är
Online training SATS
Tjej utövar yoga hemma