Blogg & inspiration

Här hittar du träningsrelaterade artiklar och kan följa våra bloggare som delar med sig av sina bästa träningstips och recept.

Till toppen
Det här är så barnsligt gott så man smäller av! Hälsogodis gjort av banan, jordnötssmör och mörk choklad. That's it! Lite kokos också.. Enkelt att göra i ordning till helgen eller varför inte en vardag efter träningen? Välj en choklad utan mjölk så blir godiset helt veganskt. 15 st 2 bananer 1.5 dl jordnötssmör 150g mörk choklad Kokos Skär bananen i tjocka skivor. Lägg ihop två och två med en klick jordnötssmör emellan. Stick ner spett i varje bit och ställ i frysen en kvart. Smält chokladen och doppa så allt täcks och ställ ner i kokos.
Hälsogodis
Hälsogodis
När du åker iväg på en weekend eller solsemester, uteblir träningen helt? Underhåller du din löpning även när du är ledig? För många innebär semester att man tar ledigt från sin träning, att man "förtjänar" att slippa byta till träningskläder för någon vecka och för andra är det skönt att hålla igång Hur gör du på semestern, håller du igång? Just nu befinner jag mig i Polen med min pojkvän som även är min PT kollega. Att åka på semester tillsammans är ALLTID lika med träning. För oss, att få träna i lugn och ro, när so
Nu kan du inte längre maska på spinning, dom nya cyklarna är här och det är riktigt kul! 05:40 ringer klockan och 06:00 vandras det iväg mot gymmet till dagens cykelklass på SATS-Odenplan. Väl inne i salen upptäcker jag något som är annorlunda. Det är sprillans nya cyklar i salen. Från trött till pigg på 1 sekund kan jag säga eftersom jag älskar siffror och statistik. Varför watt och inte traditionella spinningcyklar? Traditionella spinningcyklar – du cyklar och cyklar i blindo utan att veta vilket motstånd du har när
Wattcykling innomhus.
Display 1 av 4 på det nya cyklarna.
Tjej cyklar innomhus.
Här ser ni cyklarna lite bättre i sin helhet.
En löprunda på stranden i Italien vs. en löprunda på löpbandet en grå måndag morgon i Januari? För mig är svaret solklart. Omgivningen är en stor del till att jag älskar just denna träningsform och tror många kan hålla med mig om detta. Man kan springa VART SOM HELST, när som helst. Upptäcka nya platser och samtidigt få till ett bra träningspass. Springa längs med soluppgång som solnedgång. Det är som balsam för själen. Däremot kommer de dagar då att beta av ett löppass på löpbandet är ett faktum. Du spr
Tjej springer längs med stranden
Träning på löpbandet
Försäljningen av ekologiska produkter har ökat markant de senaste åren. Egentligen borde det inte ens heta ekologiskt, det borde heta besprutat. Alltså, maten som inte är ekologisk. Ekologisk odling är ju så nära vi kan komma en "naturlig" odling utan bekämpningsmedel och kemiska tillsatser. Bekämpningsmedel finns för att bonden ska kunna få en säkrare skörd med större andel vinst. Därmed är det lättare att lyckas få ut mer grödor med en besprutad odling. Och billigare pris ut till konsumenten. Men hur l
Ekologiskt frukt och grönt
Är det något jag aldrig blir av med så är det ångesten innan ett lopp, innan ett långlopp ska jag säga. Ska jag springa en mil eller simma ett par kilometer är det inte så farligt. Men de där loppen där man ska hålla på en halv dag eller mer ger mig ångest. Varför är det så? Om jag kommer på 567:e eller 534:e plats är ju helt oväsentligt och knappast något som någon annan än jag själv bryr mig om, och knappt det. Om det är ett lopp som kräver att man är med på ett "Prerace" möte dagen innan är det kört. Alla ser ut som proffs, som värsta eliten. Sjukt vältränade med teamkläder som är nersölade med sponsringsloggor, det ena märket coolare än det andra. Själv känner man sig som en loser i ett korvskinn. Man sträcker på sig, drar in magen, ut med bröstet, men man spelar inte i samma division som dom andra, man drar ner förväntningarna på sig själv och plötsligt är man glad bara man går i mål, eller förresten, bara man överlever morgondagen, att gå i mål är inte så viktigt. Så är det då äntligen dags att hämta ut nummerlappen. Det spelar ingen roll om det är i Mora, Motala, Lidingö, Van
Prerace möte inför IronMan i Kalmar
Grön smoothie är både gott och näringsrikt. Här kommer mitt favoritrecept och varför du ska dricka den varje dag :) Grön smoothie kan egentligen innehålla alla möjliga grönsaker men basen jag oftast använder är babyspenat (eller runt jul grönkål). Spenat är proppad med framförallt folat som kvinnor i barnafödande ålder rekommenderas extra mycket utav (även kallad folsyra i tablettform) och en end
Grön smoothie, folat, grönsaker, babyspenat, 500 g, näringsvärde, C-vitamin, järn, fibrer, folsyra
Vissa dagar känns det som att det inte finns tillräckligt med kaffe i världen för att man ska vakna. Jag tror stenhårt på att träning är ett måste för att kroppen ska må bra, men återhämtningen är minst lika viktig. Amningshjärna är ett vanligt uttr
En önskan, en idé, en vision. Du är igång. Du har tagit det första steget och det är bland annat därför du besöker den här bloggen. Du vill komma till insikt, inspireras och inhämta vettig information, inte sant? I mitt arbete får vi ofta frågan; vad är det vanligaste felet vi gör när vi sätter igång? ...Du kommer inte gilla svaret... Du hör oftast att du inte bör gå ut för hårt. Mycket riktigt.
Här kommer uppföljningsinlägget till ”Vill du börja med triathlon”. Du är nu anmäld till ditt första lopp, du har börjat gå på spinning, du är anmäld till en crawlkurs och du har börjat jogga så smått. Men vad krävs det för utrustning när det är dags att ta träningen vidare? Triathlon kräver en del utrustning och om du vill går det att spendera flera månadslöner i ett nafs på bara prylar (framförallt på en cykel och alla dess tillbehör) men lugn, andrahandsmarknaden är stor och du behöver absolut inte köpa något sprillans nytt. Använd alla köpsiter som erbjuder begagnade prylar och kläder så hittar du garanterat något, eller låna från en kompis. Är du osäker på storlek rekommenderar jag starkt att gå till en butik och testa, framförallt våtdräkt och storlek på cykel. Vill du inte köpa en ny cykel så får du cykla med din befintliga klassiska damcykel, även om det kommer gå något långsammare. Utrustning per gren samt cirka pris för ny utrustning*: Simningen Baddräkt/badbyxor 400 krVåtdr
Tjej i våtdräkt
Våtdräkt från Orca.
Tjej cyklar.
Hjälm från stadium, brillor från XXL, skor från Specialized, byxor från Zoot, racebelt från Head, cykel från Giant.
Tjej springer triathlon
Nike Freerun sko i övrigt samma som vid cyklingen.