Bestäm dig och få resultat! - SATS
Till sats.se
Bli medlem

Bestäm dig och få resultat!

Bestäm dig och få resultat!

Nu är det inte långt kvar till sommar och semester. Ska du komma i form till beach 2018 är det dags att lägga in en högre växel.

Kristine Symreng
Kristine Symreng
15. juni 2017

Är du redo? Då gäller det att skippa att unna sig ibland. Lördagsgodiset är slut! Vill du ändå njuta av glass, efterrätter och eftermiddagsölen får du helt enkelt släppa tanken på att komma i toppform. 

Kost för snabba resultat

Vi utsätts hela tiden för frestelser när det gäller mat. Vi går förbi bagerier som får oss att sukta efter nybakade bröd och bullar. Någon slutar på jobbet och det bjuds på fika. Det har varit kalas, dop, möhippor och svensexor hela våren och nu är studentmottagningarna i full gång. Sist men inte minst vill din familj mysa både fredag, lördag, söndag och ibland även under veckodagarna. Det är inte konstigt att det kan bli för mycket av det goda när vi så ofta utsätts för frestelser.

Med bara en vecka kvar till midsommar gäller det att bestämma dig. Om du vill komma i form eller gå ner något kilo gäller nolltolerans av tomma kalorier. Då har du störst chans att lyckas. Bestäm dig för att allt du äter ska vara näringsrikt. Ät regelbundet på bestämda tider och planera i förväg vad du ska äta. Fyll tallriken av grönsaker, fisk, kyckling, bönor, rotfrukter och fullkornsprodukter. Ät dig lagom mätt och börja gärna med grönsakerna först. Fundera inte på om du är sugen på något och OM du ska få unna dig något onyttigt. För om du vill se snabba resultat utan att banta gäller nolltolerans av onyttigheter. Är du sugen slänger du enkelt ihop en nyttig hälsoglass

Läs även: Gå ner i vikt - ultimata guiden

Träning för snabba resultat

Ska du gå ner i vikt och ”tajta till dig” behöver du varva högintensiv träningen med vardagsmotion. Cykla eller gå till jobbet. Stå eller gå runt när du jobbar. Träna högintensiv träning 3-4 gånger i veckan. Variera mellan styrketräning och konditionspass. Fler än 3-4 tuffa pass per vecka ökar skaderisken om du inte redan är väldigt vältränad. Vill du träna mer så? Gå ut och gå, ju längre desto bättre! Eller ta en lång cykeltur i naturen. Promenader och lågintensiv cykling är skonsamt för kroppen och effektiva träningsformer för viktnedgång som komplement till högintensiv träning. Här gäller det också att bestämma sig. Känner du dig omotiverad någon dag, gå och träna ändå! Fundera inte på om du orkar utan ha alltid träningsväskan med dig och håll dig till planen.

Sänk stressnivåerna

Du blev väl inte stressad av all träning och bra mat nu? Bra! Höga kortisolnivåer i kroppen minskar nämligen träningseffekt och viktnedgång. Gör vad du behöver för att varva ner. Sov tillräckligt, var ute i naturen, umgås gärna med djur och hitta en balans mellan fritid och arbete. För mycket högintensiv träning stressar kroppen så håll dig till 3-4 gånger per vecka. 

Lycka till med formtoppningen och beach 2018. Skulle du trots allt komma in i mindre bra rutiner under semestern så är det bara att ta nya tag inför hösten. Vi finns här för att peppa och motivera!

Är du nyfiken på träning som hjälper dig gå ner i vikt? Se vårt träningsutbud här.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Viktminskning

Träning

Läs mer om Träning →