Därför ska du träna på morgonen! - SATS
Till sats.se
Bli medlem

Därför ska du träna på morgonen!

Därför ska du träna på morgonen!

Morgonstund har guld i mun! Eller? Genom att kickstarta dagen med ett träningspass får du bästa möjliga start på dagen samtidigt som du får tid över till annat resten av dagen.

17. oktober 2017

Vi ska inte ljuga. Om du inte är van vid att träna på morgonen kan det kännas lite tungt i början. Men håll ut och kämpa på -efter ett par veckor med regelbunden morgonträning kommer kroppen att vänja sig. 

Tips för morgonträning

  • Packa väskan kvällen före
  • Träna med en kollega eller vän
  • Tänd lampan när väckarklockan ringer
  • Planera i förväg vad du ska träna
  • Börja passet lugnt
  • Kom ihåg att äta och dricka ordentligt efter träningen
  • Håll ut – det känns bättre efter hand!

 

 

Ellen Solhaug, instruktör och PT på SATS, menar att du har mycket att tjäna på att lägga träningspasset på morgonen. Här kommer hennes bästa tips på hur du ska komma igång med morgonträningen:

1. Du börjar dagen med en bra känsla

- Ingenting kan mäta sig med  att börja dagen med att göra något bra för hälsan. Känslan av att vara klar med träningen innan många ens har vaknat ger dig ett "försprång" och en riktigt bra start på dagen. Medan andra kommer morgontrötta till jobbet kan du vara pigg och glad eftersom du redan är klar med dagens pass.

2. Du frigör tid till eftermiddagen

- Det är ofta lättare att planera in ett pass på morgonen eftersom de flesta har färre hinder då som gör att man hoppar över träningen. I slutet av en arbetsdag kan både övertid, låg energi och annat göra att man väljer att hoppa över träningen. Om du tränar på morgonen frigör du tid för andra aktiviteter senare på dagen.

3. Du blir mer fokuserad

- Forskningen visar att fysisk aktivitet har många positiva effekter på hjärnan, däribland förmågan att minnas och ta till sig ny information. Att träna på morgonen kan därför bidra till att du blir mer produktiv i skolan och på jobbet.

4. Mindre folk, mer plats

- Det är färre människor på gymmet på morgonen, vilket gör att du slipper vänta på din tur vid maskinerna eller kämpa om utrymmet i gruppträningssalen med andra medlemmar. Med färre tidstjuvar blir det lättare att genomföra planerade pass – träningen blir helt enkelt mer effektiv.

5. Ett naturligt lyckopiller 

- Träningen frigör hormoner som gör att vi blir gladare. En endorfinkick från morgonens träning bidrar till ett gott humör - hela dagen! Studier har också visat att om du tränar tidigt på morgonen är du mer aktiv under resten dagen.

Och du, när ångrade du ett träningspass senast?

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →