Så får du tid till träning - SATS
Till sats.se
Bli medlem

Så får du tid till träning

Det går alltid att hitta tid till träning, även i en stressig vardag!

SATS
SATS
31. oktober 2019

Jag hinner inte träna

Det här är den vanligaste ursäkten till att inte träna. Vi förstår verkligen hur stressigt livet kan vara och hur det kan verka som att det inte finns något utrymme alls för träning. Ofta är det full fart från morgon till kväll: med barn som ska lämnas, jobb eller studier under dagen och fullt med aktiviteter på kvällarna – innan du kommer hem och egentligen bara vill lägga dig raklång på soffan.

Så, hur hittar man tid att träna när det känns som att det inte finns någon tid över? Vi har två frågor som vi vill att du svarar på:

  1. Är du säker på att det är tidsbrist som är problemet?
  2. Vad räknar du som ett träningspass?

Låna tid från andra aktiviteter

Vardagen är ofta stressig, och de flesta av oss önskar nog att det gick att ordna fram lite mer tid. Men dygnet har 24 timmar, och då gäller det att prioritera. Hur högt upp på din prioriteringslista finns träning? Är det kanske så att den tid som du lägger på att titta på Netflix eller scrolla runt på Instagram kan läggas på träning istället? Eller skulle du kunna låta det vara lite stökigt hemma och få till ett halvtimmes träningspass istället?

Här är ett par aktiviteter som du kan stjäla tid från:

  1. Istället för att kasta dig ner i soffan, ta en promenad eller gå till gymmet.
  2. Räkna ut hur mycket tid du egentligen lägger varje dag på att scrolla runt på sociala medier. Installera en app på din telefon för att se hur mycket tid du egentligen lägger på att titta på din telefon totalt. Där har du tid som du kan träna för istället!
  3. Lägger du tid varje dag på att städa upp efter andra? Testa att låta bli det, och låt andra lära sig att städa upp efter sig själva. Lägg tiden på dig själv och dina aktiviteter.
  4. Gå och lägg dig tidigare så att du kan gå upp tidigare. På så sätt kan du stjäla lite tid på morgonen innan resten av huset vaknat upp. Vi lovar: det kommer kännas som att du har vunnit extra tid!

Var kreativ!

Det finns alldeles för många som tror att de måste träna i minst ett par timmar för att det ska räknas som ett helt träningspass. Just därför struntar många i träningen, eftersom de inte har massor av timmar över.

Men tänk på att träning egentligen bara handlar om att röra på sig - och du behöver inte röra på dig under långa träningspass för att det ska få effekt! SATS har många gruppträningsklasser som bara tar en halvtimme, plus att du lätt kan smyga in lite vardagsträning under resten av dagen med de tips du får med dig härifrån. Om du kliver upp ur soffan och tar en promenad när du ska handla mat, har du redan vunnit över de som ligger kvar i soffan och funderar på att det inte hinner träna.

Här är några tips på enkla aktiviteter i vardagen som definitivt räknas in på ditt träningskonto:

  1. Ta trapporna istället för hissen
  2. Gå eller cykla till jobbet istället för att ta bilen
  3. Hoppa av en hållplats tidigare när du ska till jobbet, och gå sista biten.
  4. Ska barnen iväg på fotbollsträning? Passa på att promenera eller ta en löptur medan du väntar.
  5. Träna hemma i ditt vardagsrum. Det finns massor av träningsprogram som du kan genomföra även om du inte har tillgång till gym. Här är tips på effektiva styrkepass som inte kräver någon utrustning alls.
  6. Var nöjd med det du hinner, oavsett om det är tio minuter eller trettio minuters träning. All rörelse räknas och lite är bättre än ingenting.

Läs mer: Det här visste du inte om träning.

Hur mycket måste man träna för att det ska räknas?

Många av oss letar ständigt efter den perfekta balansen, där vi vill uppnå mesta möjliga för minsta möjliga ansträngning. Så hur mycket måste man träna för att det ska ha effekt?

Folkhälsomyndigheten rekommenderar alla vuxna från 18 år och uppåt att vara måttligt fysiskt aktiva i minst 150 minuter i veckan, eller 75 minuter med hög intensitet i veckan. Det skulle kunna vara en gruppträningsklass i veckan och en daglig aktivitet. Allt du gör under dagarna, oavsett vilken typ av aktivitet eller rörelse det är, räknas alltså.  

Ole Hjelle är en norsk neurovetenskapsman och läkare som har skrivit om effekterna av träning för att förebygga depression. Han hänvisar till en studie gjord i Norge, kallad HUNT-studien, där det konstateras att det krävs mycket mindre fysisk aktivitet för att förhindra depression än för att behandla den. Medan en promenad i veckan är tillräckligt för att förhindra depression, behöver du minst tre träningspass med måttlig intensitet för att behandla sjukdomen.

Läs mer: Därför är det svårt att hitta någon som inte blir glad av träning.

På SATS vill vi fokusera på det vi vet: att lite rörelse är bättre än ingenting. Dessutom vet vi också att när man väl kommer igång, dröjer det inte länge innan man har skapat en hälsosam rutin som man inte vill vara utan.

Kom ihåg: ett kort träningspass är mycket bättre än ett träningspass som aldrig blev av!

Läs mer: Träningstipsen som får upp dig ur soffan.

 

 

 

Källor:

Folkehelseinstituttet, National kartläggning av fysisk aktivitet hos vuxna och äldre (KAN-undersökningar)

Ole Hjelle, Sterk hjerne med aktiv kropp.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →