Gravidträning under första trimestern - SATS
Till sats.se
Bli medlem

Träning under första trimestern

Träning under första trimestern

Kroppen mår bra av att träna under graviditeten och i takt med att den växer och förändras är det lätt att bli osäker på vad som är säker träning för dig och din bebis. Om du inte har tränat regelbundet före graviditeten kan man ta hjälp av en personlig tränare för att hitta rätt nivå på träningen.

Kristina Olander Eklöf
Kristina Olander Eklöf
21. maj 2017

De första tre månaderna

I början av graviditeten är det vanligt med illamående och trötthet. Kanske håller man graviditeten hemlig fortfarande och vanligt är också oron för missfall. Är du frisk i övrigt så är träning med lagom intensitet inte farligt för dig eller bebisen. Träning kan inte orsaka missfall. Men det kan vara klokt att trappa ner på träningen under denna period om du mår dåligt. Grundregeln är som alltid att lyssna på sin kropp och varje kvinna känner sin kropp bäst.

Oavsett vad för sorts träning du gillar tycker jag att man ska fortsätta med den under första trimestern. Målet med gravidträning är att behålla och underhålla sin styrka och kondition så gott det går och det är alltid lättast med träning som man själv tycker är rolig.

När det kommer till träning som ska undvikas så finns det några pekpinnar, en del självklara och en del mindre självklara:

Kampsport – alla sporter där det förekommer slag mot kroppen bör undvikas.

Maxpuls - gravida rekommenderas att hålla sig under 70 % av sin maxpuls. Om du är osäker på hur mycket det är så träna i ett tempo som känns bra för dig utan att pressa dig till max.

Varm träning – undvik pass som utförs i värmesalar, Hot MOJO, Hot FLX och HotVinyasa Flow är några exempel. Samma sak gäller för bastu och träning i varma, dåligt ventilerade gym. En bra idé är att alltid ha med sig vatten under träningen.

Massor av situps – studier har visat att om man belastar den raka magmuskeln väldigt mycket under början av graviditeten kan det leda till att delningen av musklerna blir större. Istället för att göra för många situps eller plankor kan du lägga den tiden på att hitta kontakten med din djupa bålmuskel, det har du mer användning av.

Att hålla igång träningen under första trimestern är viktigt. Även om man mår värre än värst så blir det enklare att komma tillbaka till träningen när illamåendet går över om man har hållit igång. Även om det bara betyder promenader eller ett enda pass i veckan. En del menar till och med att de blir mindre illamående av att träna.

Ta hjälp av PT

Många av våra personliga tränare är utbildade inom gravidträning och kan hjälpa till både under och efter graviditeten.

Läs mer Bli medlem

Så om du är i början av din graviditet - grattis till bebisen, var inte orolig och träna så gott du kan efter dina förutsättningar.

Har du kommit längre i din graviditet? Läs vad du ska tänka på när du tränar under andra trimestern här.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →