Träning för barn och vuxna

Det är viktigt för barn och ungdomar att skaffa sig goda vanor tidigt. För att underlätta det så vill vi på SATS skapa möjlighet för gemensamma aktiviteter och upplevelser för hela familjen.

Fördelarna med att barn och ungdomar regelbundet är fysiskt aktiva är många: ökat välbefinnande, stärkt självförtroende, bättre koncentrationsförmåga, ökad inlärningsförmåga, ökad muskelstyrka, bättre kondition och mindre risk för belastningsskador. Att vara fysiskt aktiv gör gott både hjärta och hjärna samt att det är kul att röra på sig. Genom att vara fysiskt aktiv underlättar man inlärningen både som barn och vuxen.

Alla ska känna sig välkomna och på SATS barn- och ungdomsklasser har vi ingen prestationsinriktning.

Andra fördelar med att vara fysiskt aktiv som både barn och vuxen är:

  • Immunförsvaret stärks och motståndskraften mot bland annat infektionssjukdomar ökar.
  • Skelettet blir starkare och risken för benskörhet minskar.
  • Konditionen förbättras och risken för hjärtinfarkt minskar, hjärtats slagvolym ökar och syreupptagningsförmågan ökar samt att arbets- och vilopulsen blir lägre.
  • Muskelstyrkan ökar vilket leder till ökad kapacitet för kroppen att förbruka fett.
  • Hållfastheten i leder, ledband och senor förbättras.
  • I hjärnan ökar produktionen av endorfiner, kroppens eget morfinliknande hormon. Det dämpar upplevelsen av smärta, minskar risken för depression och förbättrar sömnen.
  • Ämnesomsättningen blir högre.
  • Blodkärlen behåller sin elasticitet och blir mindre förkalkade, genomströmningen ökar och kroppens celler får syre snabbare och kolesterolhalten i blodet minskar.
  • Genom ökad blodcirkulation blir huden slätare och mer elastisk.

De nordiska rekommendationerna för barn och unga är minst 60 minuter fysisk aktivitet varje dag. Aktiviteterna bör inkludera både måttlig och hård aktivitet. Aktiviteterna bör vara så allsidiga som möjligt för att ge kondition, muskelstyrka, rörlighet, snabbhet, kortare reaktionstid samt koordination.

Källa: Riksidrottsförbundet, Varför idrott och fysisk aktivitet är viktigt för barn och ungdom.

Valet har aldrig varit enklare - välj dig själv!

Bli medlem

Mer om familjerelaterad träning

MiniSats

Åtskilliga föräldrar har berättat om hur trygga både de och barnen känner sig på MiniSats. Ofta är det barnen som drar iväg med sina föräldrar till centret för att de vill gå på MiniSats.

SATS för de små

Ta med ditt barn till SATS!

SATS Together

Barn och ungdomar är välkomna hos oss!

SATS Youth

Ungdomar är välkomna hos oss!

Träning och graviditet

Träning och graviditet, hänger det ihop? Ja i allra högsta grad, bara du anpassar dig efter de fysiska förändringar som sker i din kropp.