Till sats.se Logga in Bli medlem

Månadens medlem: Joakim Larsson

Månadens medlem: Joakim Larsson

Den 4 mars är det dags för den 94:e upplagan av Vasaloppet. En av de 15 800 åkare som deltar är SATS-medlemmen Joakim Larsson från Stockholm som gör sitt femte lopp. Han håller med om att det är en folkfest - men den stora belöningen kommer i omklädningsrummet efteråt.

SATS
28. februari 2018

Kort om Joakim Larsson

Namn: Joakim Larsson
Ålder: 34 år
Familj: Sambo
Bor: Kungsholmen, Stockholm
Träningscenter: SATS Stadshagen
Antal Vasalopp: 2 st Öppet spår, 3 st Vasalopp (med årets lopp inräknat)
Bästa tid på Vasaloppet: 5 timmar, 21 minuter

Klockan är några minuter i åtta och vid starten i Sälen har nervösa förstagångsåkare, motiverade motionärer och taggade veteraner samlats på led i en flera hundra meter lång samling. Om några timmar kommer den första skidåkaren att korsa mållinjen i Mora med nio mil skidåkning i benen. Men just nu är luften nästintill vibrerande när nästintill 16 000 människor väntar på att få höra pistolskottet som signalerar att årets Vasalopp har startat.

År 2017 såg cirka 1 860 000 människor Vasaloppet på TV och det går att konstatera att intresset för det klassiska loppet – och skidåkning överlag – är riktigt stort bland svenskarna.

För femte gången ska Joakim Larsson åka den nio mil långa sträckan och för någon som aldrig ens haft en tanke på att åka Vasaloppet är frågan som följer inte helt ovidkommande: Hur motiverar man sig till att åka skidor i fem och en halv timme?

– Det är en folkfest! Det är häftigt att försöka pressa kroppen och se vad den klarar av. Och så känslan man får efter målgång, såklart.

Om Vasaloppet

Vasaloppet är ett årligt långlopp på skidor som körs första söndagen i mars. Sträckan är 90 kilometer och går från Berga By i Sälen till Mora i Dalarna i Sverige. Det är det äldsta och största långloppet i världen sett till antalet anmälda.

Läs mer om Vasaloppet här.

Att pressa kroppen till max gör man definitivt. För att få så bra förutsättningar som möjligt till att klara av ett Vasalopp kräver det att man tränar på rätt sätt. Joakim kombinerar konditionsidrott och styrketräning med mer specifik skidträning när loppet börjar närma sig. 

"Jag har skrivit till SATS Stadshagen och önskat en stakmaskin typ fem gånger. Tillslut fick vi två!"

 Vasaloppet tips från SATS

Hur går ett Vasalopp till?

För Joakim och hans pappa Göran ringer alarmet vid halv fyra. Då blir det en tallrik gröt i fjällstugan innan de beger sig ner mot startområdet. Skidåkarna är uppdelade i olika startled beroende på tidigare resultat. Elitgruppen står längst fram i startled 0, sedan följer startled 1-10. Klockan halv sex öppnas foldrarna och det är då fritt fram att placera ut sina skidor var man vill inom sitt område. Joakim placerar ut sina skidor i startled tre.

– När skidorna är utlagda gäller det att ladda. Då värmer vi oss i ett värmetält, samlar krafter och försöker få i oss mycket vätska. Jag visualiserar loppet och tänker hur jag ska åka. Första gången jag skulle åka var jag lite nojig eftersom jag inte visste hur det gick till. Nu har jag mina rutiner, säger Joakim.

När klockan närmar sig kvart i åtta blir det full rörelse i tältet. Nu är det dags att gå ut i startområdet och leta fram platsen där skidorna står placerade. Med nästan 66 000 par skidor utlagda i startområdet gäller det att man har satt upp ett riktmärke.

Den varma överdragsjackan läggs i en påse med Joakims startnummer på som han sedan slänger åt sidan. Funktionärer hämtar upp alla dessa nummerpåsar och fraktar de till Mora. 

Det kan ju vara runt tjugo minus när du står där på startlinjen. Fryser du inte?

– Jo, men fryser man inte när starten går har man på sig för mycket kläder. 

Joakim Larsson i Brottby SK

När du väl är igång, känner du någon gång att du vill ge upp?

– Jag tänker flera gånger att ’nu kliver jag av’, men det rör sig om en halv sekund och sedan slår jag undan den tanken. Det jobbigaste området är vid Lundbäcksbackarna, där kan den tanken komma tillbaka. Det är sent in i loppet, man har varit igång en lång tid och det är en rejäl uppförsbacke. Man är riktigt mör.

Hur ser din träning ut?

– Det blir 1-2 träningspass om dagen. Jag tränar fotboll mellan vår och höst och springer några mil i veckan utöver fotbollen. Sedan lägger jag till styrka på gymmet och något padelpass i veckan. Från oktober-november brukar jag träna mer specifikt för Vasaloppet. Då brukar jag också träna stakmaskin på SATS två gånger i veckan. Så fort det börjar komma snö eller är kallt nog för konstsnö försöker jag maximera träningen på det underlaget. Jag brukar variera mellan att snurra på Täby Konstsnöspår, Stadion och Kristinebergs IP.

”Det är tyvärr inte optimalt att vara skidintresserad och bo i Stockholm.”

– Jag försöker få till en eller två helger i någon skidort som Orsa eller Sälen för att samla mil innan det är dags för ”Vasan”. I januari var jag, min pappa och en vän i Orsa Grönklitt i fem dagar och bara åkte skidor. Två långpass om dagen, massor av mat och sömn. 

Vasaloppet 2018

Hur tror du att årets lopp går? 

– Jag hade höga förhoppningar inför säsongen men sedan samlade jag på mig tre sjukdomsperioder på bara två månader. Nu går jag in för att njuta av loppet och ha roligt. Vi får se hur kroppen svarar på det. Men långsiktig satsning är att komma topp 1000 och under 5 timmar.

”Känslan av att komma in i omklädningsrummet och leta fram en kall öl ur väskan är helt oslagbar.”

Vill du följa Joakims lopp? Här kan du se alla deltagare i livetid!

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Personer

Läs mer om Personer →