Till sats.se
Bli medlem

Månadens medlem: Martin Lidberg

Månadens medlem: Martin Lidberg

Mental träning, disciplin eller ett jävlaranamma? Oavsett orsak är det en sak som är säker: Martin Lidberg vet hur man vinner. Som en av Sveriges bästa brottare genom tiderna har han tagit hem både EM- och VM-guld följt av det berömda segerstråket genom programmen Mästarnas Mästare, Let's Dance och Superstars. Grattis Martin – nu kan du också titulera dig som Månadens Medlem!

SATS
22. september 2017

Hej Martin! Vad händer i ditt liv som hälsocoach just nu?

- En hel del! Efter Mästarnas mästare har förfrågningar strömmat in och jag har mycket jobb inplanerat. Jag föreläser bland annat om att ”Våga bli en vinnare” – om vikten av att våga misslyckas för att vinna och komma dit man vill.

Kort om

Namn: Martin Lidberg
Ålder: 44 år
Bor: Hammarby sjöstad
Yrke: Hälsocoach
Idrottsliga meriter: EM-guld 1996, VM-brons 1998, EM-brons 1998, EM-silver 1999, EM-guld 2000, VM-guld 2003, EM-guld 2004.
Övriga meriter:
Vinnare av Let's Dance 2007, Superstars 2010 och Mästarnas Mästare 2017
Träningscenter: SATS Sjöstan
Tränar helst: Styrketräning, kondition, kampsport, submission brottning och vanlig brottning.
Medlem på SATS sedan: 1991 ”då hette det Swings Sports Club”

En stor portion av det Martin föreläser om handlar om mental träning; att lära sig att identifiera sina egna tankar, ta kontroll över dem och styra dem i rätt riktning.

- All förändring i livet startar med en tanke, berättar Martin. Om du inte förändrar dina tankar kan du inte ändra ditt beteende. Jag ger råd på hur du gör det och hur våra tankar påverkar varje cell i kroppen. Jag har själv haft stor nytta av det både under och efter min karriär.

”Alla sa att vinna var omöjligt”

Utöver föreläsningarna är Martin involverad i flera olika projekt och är bland annat ambassadör för Örtmedicinska institutet och Lapset, som står bakom många av de utegym som poppat upp på olika platser runt om i landet.

- Jag har hela tiden många bollar i luften, men den röda tråden i mitt yrkesliv är träning och hälsa, som jag verkligen brinner för. Den ena dagen är aldrig den andra lik. 

Martin med SATS Magazines reporter Tove Hjertqvist

Vilka är dina absoluta höjdpunkter - under och efter din brottarkarriär?

- Höjdpunkten under min karriär är att vinna VM-guld i Paris 2003. Jag gick upp en viktklass från 85 kilo till 96 kilo och alla sa att det var helt omöjligt att vinna i den klassen. Jag bevisade motsatsen. Det var där och då jag insåg att allt är möjligt. Det kommer jag alltid ha med mig.  

Det måste ha varit stora bjässar som du mötte i den viktklassen?

- Ja, det var det. De hade bantat ner sig till 96 kilo, men jag var snabbare och smidigare och förberett mig väl med muskeluppbyggande träning och framförallt mental träning.

Höjdpunkten efter karriären är inte svår att gissa sig till: vinsten i succéprogrammet Mästarnas Mästare.

- Det var stort, bekräftar Martin. Hela programmet är ju en hyllning till varje deltagares karriär, vilket gör att det är en ära att vara med. Jag hade fått frågan tidigare år, men tackat nej. Nu var programmet etablerat och jag var redo! 

Hur förberedde du dig inför inspelningen?

- Jag kände mig stark, men behövde förbättra konditionen. Jag har tittat på programmet och visste att många grenar kommer att innehålla både simning och löpning. Utöver det tränade jag och min bonusgrabb på nattdueller hemma, haha. Vi ställde upp stavar och övade på reaktionsförmågan. Mest som en rolig grej förstås. Det är viktigt att hitta glädjen i resan mot målet. Ibland är förberedelserna väldigt långdragna och är de inte roligt så är det inte alltid värt det.

Och enligt Martin är den viktigaste förberedelsen den mentala. Utöver positivt tänkande så är visualisering en metod som han både förespråkar och använt sig av frekvent både under och efter sin karriär.

- Visualisering är otroligt effektivt. Det handlar om att blunda och se sig själv lyckas.  Du ska aktivera så många sinnen som möjligt och se precis framför dig hur du presterar på topp. Känna hyllningarna. Vinnarkänslan. Det skapar trygghet, självförtroende och minskar nervositet. Vår hjärna har svårt att skilja på fantasi och verklighet.

Hur viktigt var det för dig att vinna?

- Jag är en vinnarskalle men i ett större perspektiv så är det såklart oviktigt. Det känns naturligt och roligt för mig att tävla och jag har aldrig gillat att förlora. Det är en bra egenskap inom idrotten, men det gäller att använda det på ett bra sätt. Det får inte gå så långt att man undviker tävlingar. Man måste våga misslyckas.

Ändå är misslyckande det sista man förknippar med Martin, som även tog hem vinsten i Let’s Dance 2007. Det var året då programmet slog tittarrekord och deltagarna blev kända över en natt. Martin var inget undantag.

- Let’s Dance var så hypat på den tiden. Programmet gjorde mig till en offentlig person, vilket var kul men också lite jobbigt. Det bästa av allt var att det öppnade dörrar i min yrkeskarriär som aldrig skulle ha öppnats utan det programmet.

Från brottare till hälsocoach

På en av dessa dörrar stod det ”programledare för Bröllopsform på TV4", där par tävlade i att komma i sina gamla bröllopskläder. Programmet födde sedan idén till ”Svenska hälsocampen” som han drev tillsammans med en kompis under flera år vid sidan av arbetet som Aftonbladets hälsocoach. Och Hälsocoach är vad han kallar sig även idag.

Hur kändes det att behöva sadla om efter brottarkarriären?

- Jag visste att tiden skulle komma så jag började tänka på vad jag ville göra för något redan när jag var aktiv. Vid sidan av brottningen började jag att föreläsa för olika förbund och idrottsföreningar och gick kurser och utbildningar för att utvecklas. Det är lätt att snöa in sig och hänga upp hela sitt liv runt idrotten, men jag tror att man har allt att vinna på att ha andra intressen vid sidan av.

Jag tränar för att må bra och känna mig vältränad

Även om Martin inte längre behöver träningen för att prestera i sin idrott så kommer den alltid att vara en stor del av hans liv.

- Jag tycker om att träna varierat och går mycket på känsla. Jag brukar titta på kroppen för att se vad jag behöver träna för att få balans och må bra. Känner jag mig biffig ökar jag på konditionsträningen och vice versa. Ofta blir det fyra till fem pass i veckan. På SATS tränar jag oftast högintensivt för att det ska vara effektivt och ser till att alla muskelgrupper får jobba.

Så tränar du kondition som Martin:

1 timmes konditionsintervaller, utan paus: 

  • 15 minuter: Löpning med lutning
  • 15 minuter: Armcykelmaskin i högt tempo
  • 15 minuter: Crosstrainer i högt tempo
  • 15 minuter: Rodd i högt tempo

Hur ser ett typiskt träningspass ut för dig?

- Jag börjar nästan alltid med en tung basövning så jag kommer upp i puls. Det kan vara frivändningar, marklyft eller knäböj. Sen kör jag ytterligare tre olika övningar med circa 10 repetitioner utan vila i varv så snabbt jag bara kan, så jag kommer upp i maxpuls. Sen kör jag fyra nya övningar i tre varv och därefter ytterligare fyra. Jag ser oftast till att träna alla muskelgrupper i ett och samma pass.

Martin började träna redan som sjuåring och har svårt att föreställa sig ett liv utan det.

- Jag har tränat sedan barnsben och skulle inte må bra utan det. Vi har haft missbruk i min släkt och jag tror att både jag och min bror har vänt oss till träningen istället. Endorfinkickarna är vårt beroende. Mamma märkte det redan när jag var liten och skickade iväg mig till träning även om jag var sliten, haha.  

Går du någonsin med tunga steg till träningen?

- Det är inte alltid kul att träna. Jag vill ha hög kvalitet på mina träningspass och därför laddar jag alltid mentalt inför passen. Jag älskar mitt jobb och vill även hinna med att vara med min familj, så ibland hoppar jag inte dit med glädje men vet hur bra jag mår efteråt så det är bara att köra.

Under din karriär hade du tydliga mål, såsom VM-guld. Hur motiverar du dig idag?   

- Det var svårt att hitta målsättningar efter karriären. Det tog ett halvår innan jag ens kunde träna igen, jag kände meningslöshet av att träna för att må bra. Jag triggas inte av lopp men sätter upp egna mål att klara en viss övning, springa en viss sträcka under en viss tid. Det motiverar mig och gör att jag får ut mer av min träning. Jag har höga prestationskrav men inga resultatmål.

"När jag har misslyckats har jag lärt mig som mest"

Att motivera andra har däremot aldrig varit svårt för Martin. Som hälsocoach föreläser han just om motivation och positivt tänkande.  

Lever du som du lär?

- Ja, men även jag brottas med hjärnspöken som alla andra ibland. Då gäller det att ha verktyg för att vinna över dem, vilket jag har. När det känns omöjligt för andra börjar mina tankar problemlösa och se möjligheter. Vi kan inte påverka allt som händer i livet men vi kan påverka hur vi förhåller oss till det som händer och fokusera på möjligheter.

Du har sagt att det är viktigt att ”våga misslyckas” för att nå framgång?

- Bakom varje framgång har det funnits många hinder och misslyckanden och man lär sig så mycket av sina motgångar. Det är en röd tråd. När jag misslyckats har jag lärt mig som mest. Ju mer man får kämpa desto större blir framgången. Det blir en framgång i sig. Det krävs mod för att övervinna sin motgångar och rädslor att misslyckas.

Martin berättar om sin första brottningsmatch då han som sjuåring gick in i ringen med skakiga ben.

- Jag var rädd men vågade övervinna min rädsla. Om jag hade backat ur då kanske det hade blivit ett beteende som jag följt hela mitt liv.  Att våga trotsa sina rädslor symboliserar en vinnare. 

Skillnaden mellan pessimisten och optimisten är att optimisten vet att det kan bli värre

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Våra medlemmar

Läs mer om Våra medlemmar →