Coreträning som ger resultat - 3 enkla övningar
Till sats.se
Bli medlem

Coreträning som ger resultat - 5 enkla övningar

Coreträning som ger resultat - 5 enkla övningar

Att träna sin bål och core är grunden till all din träning, är du stark i magen kan du både lyfta tyngre samtidigt som du förbättrar din kroppshållning. Men hur gör man? Här följer några simpla övningar som gör susen för korsetten.

Maria Romantschicz
Maria Romantschicz
19. juli 2017

Till vår core tillhör magen, nedre delen av ryggen och musklerna på sidorna av rygg och mage. Att ha en grundstyrka är något du behöver innan du belastar kroppen med konditionsträning eller styrketräning.

1. Hollow Postition

En helkroppsövning som har full fokus på coren. Med en sträckt kropp, händer vid sidan eller över kroppen, pressar du ner svanken i marken. Allt vad du kan. Håller cirka 15-20 sekunder, gärna mer om det går, slappna av och pröva igen. Spänn rumpan, lyft benen. Låt även dina skulderblad lämna marken. Knyt ihop dina magmuskler och håll, forma kroppen till en skål. Med hollow position bygger du sakta men säkert upp en stabil core.



2. Plankan

Ytterligare en helkroppsövning. Plankan är fantastisk mot din inre magmuskulatur och är mångas hatfavorit. Det viktigaste att tänka på när man utför plankan är att inte tappa svanken, då blir övningen inte längre effektiv utan belastar din ländrygg istället. Axlarna över armbågarna, i med tå eller knä, upp och håll. Sug in naveln och andas ordentligt.


3. Rygglyft

Rygglyft görs liggande på mage och aktiverar ländryggen. Med blicken ner i marken (så att nacken slipper bli överansträngd) lyfter du bröstkorgen så högt upp som möjligt. Andas in på nedvägen och ut vid ansträngning. Vill man göra det tyngre lyfter man armarna framför huvudet.
 


Känner du dig osäker på hur du ska träna coren eller behöver du en liten extra push? På SATS erbjuder vi gruppträningspass som specifikt fokuserar på coremuskulaturen, exempelvis Core eller ABSolution. Passen ABSolution och Tabata Core finns dessutom online. Att ha styrka i bålen behövs också för att orka med sitt vardagliga liv när man lyfter tunga matkassar eller för att hålla en god hållning vid skrivbordet på sitt arbete.

 

Är du nyfiken på hur du kan bli vältränad och få definierade muskler? Vi har gjort det enkelt och samlat våra träningserbjudanden här för dig som vill vältränad.

Kör hårt!

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →