Så bevarar du löparformen under sommaren - SATS
Till sats.se
Bli medlem

Så bevarar du löparformen under sommaren

Så bevarar du löparformen under sommaren

Du har tränat strukturerat och bra under hela våren och sommaren och är i bra form. Men vad gör du nu när sommarsemestern kommer och du tappar de fasta vardagsrutinerna?

SATS
21. juni 2018

Vad krävs för att du ska behålla formen och kunna fortsätta på den framgångsrika vägen även efter semestern?

Lägg upp en träningsplan för hela sommaren – inte bara semesterveckorna. Före och efter semestern fokuserar du på högre intensitet och volym, medan du under själva semesterperioden kan fokusera på återhämtning och underhåll. 

Trening etter ferien. Behold løpeformen

HUR MYCKET ÄR NOG?

Tro det eller ej, men för att bibehålla formen under ett par semesterveckor krävs det att du tränar 2-3 gånger i veckan. Fokusera på farten och kortare pass med rejäl ansträngning (intervall och tempoökningar). Om du får till flera träningstillfällen utöver detta så är det ren bonus.

Förslag på bra intervallpass kan vara:

  • Fartlek där du springer omväxlande 2 minuter snabbt/1 minut lugnt, 10 repetitioner.
  • Pyramid där du springer 1-2-3-4-3-2-1 minuter snabbt. Pauserna mellan är hälften av intervallen.
  • 30 minuter naturliga intervall i terräng. Låt terrängen bestämma längd och intensitet på intervallen. Spring till exempel snabbt i uppförsbackar och lugnt i flackare avsnitt.  

VAR FLEXIBEL OCH TRÄNA ALTERNATIVT

Sommaren är också en idealisk tid för att tänka i nya banor. Särskilt om omständigheterna gör att det är svårt för dig att genomföra din vanliga träning. Använd cykeln, ta en simtur och låt de slitna löparmusklerna få vila och återhämta sig vid behov.

Läs också: Den ultimata guiden till konditionsträning

Använd också miljön du befinner dig i för att variera träningen. I fjällen eller bergen kan du exempelvis ta tillfället i akt att löpa i terräng och på stigar. Det förbättrar balansen och stärker din kärnmuskulatur. Du kan växla mellan lugna turer och naturliga intervall.

ANPASSA TRÄNINGEN EFTER TEMPERATUREN

Värmen kan vara en utmaning. Om du är morgonpigg kan det vara en bra lösning att genomföra tuffa pass på morgonen. Då har du dessutom genomfört din dagliga motion innan övriga sällskapet ens har gått upp och kan njuta av dagen med extra gott samvete. Ett annat bra alternativ är löpband. Precis som då snö och is kan hindra träning utomhus på vintern kan löpbandet också vara din bästa vän när värmen gör det outhärdligt att köra tuffa pass utomhus. 

TRÄNA MED FAMILJ OCH VÄNNER

När man har färre plikter och mer tid till förfogande är det också lättare att få till träningspass tillsammans med andra. Med en partner, barn eller vänner – var flexibel, variera träningen och ha kul. Det är trots allt semester och träningen ska vara lustbetonad. 

LÖPARSIGHTSEEING

I många storstäder finns det olika guidade löpturer som går förbi sevärdheterna. Men du kan självklart också göra samma sak på egen hand. Allt du behöver är en karta och/eller din telefon samt en uppfattning om vad du vill se och var du vill springa. Om du springer före frukost så slipper du dessutom en massa folk. 

Vill du ha fler tips om hur du kan få bättre kondition? Vi har gjort det enkelt för dig och samlat många av våra träningserbjudanden för dig som vill få bättre kondition.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Löpning

Träning

Läs mer om Träning →