Så blir du snabbast av med semesterkilona - SATS
Till sats.se
Bli medlem

Så blir du snabbast av med semesterkilona

Så blir du snabbast av med semesterkilona

Var din plan att träna och äta bra hela sommaren? Men av någon anledning blev det mer glass, efterrätter och vin än någonsin. Lugn, här kommer våra bästa tips till hur du snabbast kommer i form igen.

Kristine Symreng
Kristine Symreng
08. augusti 2017

För att gå ner semesterkilona handlar det om att hitta tillbaka till sunda vardagsrutiner. Det är vanorna du gör dagligen som kommer ge resultat. För att snabbt komma i form är det bästa att kombinera en bra kost med högintensiv träning och mycket vardagsmotion.

Kosten

För att gå ner i vikt eller tajta till dig behöver du minimera intaget av tomma kalorier. Vid en kost som ger färre kalorier än ditt dagsbehov finns det ingen plats för onyttigheter. Och ett lägre intag än ditt behov är helt nödvändigt för att du ska gå ner i vikt.

Tänk att allt du stoppar i munnen ska vara näringsrikt. Välj därför frukt istället för godis, fullkornsbröd framför vitt bröd och vatten som dryck. Ät mycket grönsaker som ger mättnad och näring utan att bidra med nämnvärda kalorier.

När du går ner i vikt är proteinintaget av stor betydelse för att inte tappa muskelmassa. Ät något proteinrikt till varje måltid. Genom att äta näringsrikt kommer du att få bättre resultat av träningen. Det blir även lättare att hålla nere energiintaget utan att behöva gå hungrig eller räkna kalorier. 

Läs även: Gå ner i vikt - den ultimata guiden

Högintensiv träning

Det som ger absolut bäst effekt på energiförbrukning och att snabbt få en vältränad kropp är att få upp pulsen rejält när du tränar. Ha gärna inslag av både styrka och kondition i träningspassen. Konditionsträning gör kroppen mindre medan styrketräningen formar och ger dig en snygg hållning.

Tänk på att värma upp cirka 10-15 minuter före ett högintensivt pass och att anpassa nivån efter din träningsvana för att undvika skador. Träna gärna högintensiva pass varannan dag. Är du nybörjare räcker det med 20 minuter. Vartefter du ökar kroppens anpassning till högintensiv träning förlänger du passen till 30, 40, 50 och 60 minuter. 

Vardagsmotion 

Eftersom högintensiv träning inte bör göras mer än varannan dag för att kroppen ska hinna bygga upp sig är det bra att komplettera träningen med lågintensiv vardagsmotion.

Våra kroppar är gjorda för att röra på sig regelbundet under dagen och en stillasittande livsstil är farlig oavsett om du tränar högintensivt några gånger i veckan. Det bästa är att få in motionen i din transport till jobb, handling och andra aktiviteter du gör i din vardag.

  • Kan du gå eller cykla dit du ska?
  • Kanske finns det även ståbord på jobbet eller möjlighet till kreativa promenadmöten?
  • Kan du gå runt när du pratar i telefon?
  • Väljer du trappan eller hissen?

Bestäm dig för att vara aktiv i vardagen. Det tar oftast inte längre till att cykla till jobbet eller att ta trappan istället för hissen. 

Kost + högintensiv träning + vardagsmotion = toppform

Svårare än såhär är det faktiskt inte att komma i ditt livs form. Du fixar det!

Vill du veta mer om hur du kan träna mer effektivt för att gå ned i vikt? Här hittar du ett urval av vårt bästa träningsutbud för just viktnedgång.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Viktminskning

Träning

Läs mer om Träning →