Till sats.se
Bli medlem

Därför bör du prova gruppträning

Därför bör du prova gruppträning

SATS erbjuder effektiva och inspirerande gruppträningspass som passar din nivå. Välj mellan många olika koncept som är utvecklade för att du ska hitta din toppform.

SATS
02. februari 2018

Skulle du önska att du var mer motiverad till att träna? Att det fanns något runt omkring som pushade dig till att göra ditt bästa? Många slutar tyvärr att träna på grund av bristande motivation, medan andra pressar sig till att lyfta tungt och springa långt på egen hand bara för att det har blivit en rutin.

Varför träna i grupp?

  1. Säkert för kroppen
  2. Kräver inga förhandskunskaper
  3. Det är roligt att träna med andra
  4. Större framsteg
  5. Komplett träning

Lyckligtvis finns det lösningar. Träningsglädjen och resultaten kommer nämligen ofta när du tränar tillsammans med andra.

– Det är mycket motiverande att träna med andra medlemmar i grupp. Med en instruktör som driver dig genom passet är det också lättare att ge det lilla extra, berättar Randi Christensen, ansvarig för SATS grupptimmar i Norden.

Få mer självtillit

Med över 120 olika pass har SATS Nordens bredaste urval av koncept. Det betyder att du alltid hittar ett pass som är skräddarsytt för dig och din livssituation – antingen om du vill gå ned i vikt, bli starkare eller bara älskar att dansa.

Fördelarna med gruppträning är många och det är faktiskt vetenskapligt bevisat att denna träningsform är den bästa för både kroppen och psyket. År 2015 samlade forskare från amerikanska Penn State University 25 personer som alla beskrevs som ”stillasittande”. De skulle sedan ta sig igenom 30 veckor med olika former av grupptimmar.

Så kategoriseras grupptimmarna

Alla timmarna blir kategoriserade och följer en uppsättning av ”reasons”:

  1. Get fit – Bli vältränad och få en definierad kropp.
  2. Lose weight – Bränn kalorier och gå ned i vikt.
  3. Improve cardio – Bli snabb och uthållig.
  4. Get strong – Bli starkare och bygg muskler.
  5. Reload & Recover – Hitta din inre balans.
  6. Love to dance – Musik, energi och träning.
  7. Back from pregnancy – Kom i form efter graviditeten. 

Så vad hände? Efter 7,5 månad av svett och mjölksyra kunde hela 20 av 25 deltagare skryta med att ha fullföljt varenda pass. Till följd av studien hade samtliga deltagare fått lägre fettprocent och kolesterolnivå, samt bättre självkänsla. Och inte nog med det: de förvandlades alla till motionärer som prioriterar träning i vardagen.

Bli motiverad av nya vänner

Sådana framgångshistorier upplever också många gruppinstruktörer på SATS. Väldigt många medlemmar dyker upp på samma pass vecka efter vecka. År efter år.

– Det är lättare att komma iväg och träna regelbundet när du har ingått ett avtal med dig själv och bokat in dig på ett pass. Dessutom är det socialt och vi ser många som skaffar sig vänner genom att träna på fasta tider, säger Christensen.

Variationen mellan gruppträningarna gör att inget pass är det andra likt. Olika instruktörer använder olika metoder, övningar och musik.

– Det bästa med grupptimmarna är att jag alltid får maximalt utbyte av träningen, och att jag blir full av energi oavsett vilken dag det är. Duktiga instruktörer, musiken och energin gör att alla passen är varierade, säger Tina Emilie Huth, som har tränat på SATS i åtta år.

Därför är gruppträningspass bra

Träna rätt och tryggt

Medlemmarna kan också vara trygga med att träningen både är effektiv och säker. Randi Christensen berättar att centren jobbar kontinuerligt med att utveckla produkterna och instruktörerna så att medlemmarna får träning som är optimal och i linje med träningsläran.

Hitta motivation till att träna:

  1. Bemöt ursäkterna
  2. Planera träningen
  3. Var inte för sträng
  4. Hitta en träningsform som du trivs med
  5. Ta dig tid att uppleva effekten

– Instruktörerna är den viktigaste resursen. Det som kännetecknar en grupptränare på SATS är kompetens, stor passion och hög motivationsfaktor, berättar hon.

Passar för alla – oavsett nivå

Instruktörernas uppgift är också att lägga upp passen så att alla medlemmar kan delta. Hos SATS tränar nybörjare vid sidan av medlemmar som har deltagit på samma pass i 10 år. Men det finns också speciella pass för dig som är ny och önskar en mjukare start på träningen, som till exempel Easy Yoga.

Du behöver med andra ord inga förhandskunskaper, och du bestämmer själv hur hårt du ska pusha dig själv.

– Fördelen med grupptimmar kan vara att du faktiskt fullföljer hela passet, medan det är lättare att avbryta eller korta ned träningen om du tränar ensam. De flesta tar i lite extra när de tränar tillsammans med andra och då en instruktör kan se dem.

Träna i mindre grupper

Hos SATS kan du lita på att du får en träningsvardag som följer de viktigaste trenderna i träningsvärlden. Utöver att vi har landets största urval av gruppträningar, utvecklar vi kontinuerligt nya koncept och träningsupplevelser.

Om du har behov av ännu tätare uppföljning och personlig vägledning i träningsvardagen, finns det också en rad alternativ för det på centren.

Genom koncepten Build’n Burn, Prformance, HiYoga och Boot Camp får du en träningsvardag i exklusiva grupper.

– Jag älskar att träna på SATS med instruktörerna som de har. De ler alltid mycket och ger mycket av sig själva. Det smittar av sig på mig. Det är också mycket energi och god sammanhållning i gruppen, vilket tar fram det bästa i oss alla, säger Therese Kaarfald, som går på SATS sex gånger i veckan.

Vill du bli stark, toppa konditionen, varva ner eller dansa loss? Oavsett anledning har vi det du behöver för att få ut det du vill av din träning. Läs mer här.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →