Kom igång reelt med en personlig tränare
Till sats.se
Bli medlem

Kom igång med en personlig tränare

Kom igång med en personlig tränare

Få hjälp med att göra träningen mer effektiv och motiverande. På SATS erbjuder vi ett brett sortiment inom personlig träning så att du kommer igång och får flow – oavsett vilka mål och förutsättningar du har.

SATS
SATS
02. februari 2018

Att hitta motivationen att träna själv är inte alltid så lätt. Kanske kämpar du för att pusha dig själv för att ge det lilla extra. Eller ger du efter för lätt så snart undanflykterna dyker upp? Då kan vägledning och uppföljning av en personlig tränare vara lösningen.

Varför träna med personlig tränare?

  • Du lär dig att träna korrekt och effektivt så att du når de mål du har satt upp.
  • Du kan få kosthållningsanalys och individuellt anpassade träningsprogram.
  • Du följs upp noga genom tester och annan dokumentation.
  • Du blir motiverad till att prestera maximalt.
  • Att ha ett fast avtal med en PT bidrar till att du inte hoppar över träningen.
  • Mindre risk för att drabbas av skador och överbelastning.

Få den hjälp som du behöver

En personlig tränare, eller PT, är en professionell träningspartner som effektivt hjälper dig att nå dina mål. En PT har specialistkompetens inom sitt fackområde och är en bra motivation som hjälper dig att prestera ditt bästa.

– Först och främst kan en PT hjälpa dig att sätta träningsarbetet i system. Det är viktigt att börja med ett bra samtal inledningsvis, så att PT:n kan lägga upp ett program baserat på det önskade resultatet, säger Atle Arntzen, som är ansvarig för SATS PT-verksamhet i Norge.

En PT kan hjälpa dig med allt från att komma igång med träningen till att skapa speciella program för fastställda mål, till exempel om du vill gå ner i vikt eller springa ett maraton. Under träningspassen kontrollerar PT:n att tekniken sitter och att alla övningar genomförs på bästa möjliga sätt.

– Många tänker kanske att personlig träning främst handlar om tuff styrketräning, men en PT kan faktiskt hjälpa till med vägledning inom allt från kosthållning och kondition till rörlighet, mental utveckling och struktur i vardagen, säger Arntzen.

Träningsprogram byggt på behovsanalys

Inledningsvis gör PT:n en behovsanalys. Det vill säga att hon eller han frågar dig om relevant träningserfarenhet, eventuella skador eller sjukdomar och om vilka mål och ambitioner du har med din träning. PT:n kommer vid behov att göra olika tester för att kartlägga vilken nivå du är på nu, så att träningsprogrammet kan optimeras i förhållande till form och målsättning.

– Jag började träna med en personlig tränare för att få hjälp med några belastningsskador som jag hade. Några månader senare var skadorna borta, och nu förebygger jag genom att göra olika övningar på egen hand, säger Nicoline Lysholm (26).

Dokumentation och tester

Med en personlig tränare behöver du inte fundera på om träningen du utför faktiskt ger resultat. PT:n har hela tiden full kontroll över dina framsteg och dokumenterar allt från intensitet, belastning och antal repetitioner. Dessutom har PT:n möjlighet att genomföra olika fysiska tester, som att mäta kroppssammansättning, rörlighet, styrka och kondition.

Fördelar med PT Duo:

  • Du får mer för pengarna, pepp och engagemang.
  • Eftersom två personer delar på priset blir det billigare.
  • När både en personlig tränare och en vän hjälper till, pushar och gör träningen roligare så är det lättare att hitta den lilla extra motivationen som ökar träningskvaliteten.
  • När du bokar träff med din träningspartner är det mer sannolikt att träningen blir av.

PT60 och PT30

För att göra det enkelt för dig erbjuder SATS olika paketlösningar inom personlig träning.

Den mest populära produkten är PT60, ett 55-minuterspass som är utformat för att omfatta en hel träningssession, från uppvärmning till nedvarvning. Du kan naturligtvis välja att utesluta de delarna och istället fokusera hela sessionen på ett längre program. Om du aldrig tidigare har tränat med en PT eller om miljön på ett träningscenter är ny för dig så är detta produkten som rekommenderas.

Om du utmanas av tidsbrist, vill ha hög intensitet i träningen eller önskar hjälp med att fokusera på bestämda muskelgrupper eller övningar, är PT30 ett bra alternativ. Sessionen varar i 25 minuter och passar utmärkt om du föredrar att värma upp och varva ned på egen hand, eller om du vill kombinera ett gruppträningspass med en individuell träningssession.

Träna med PT

Träna med andra

Om du önskar personlig vägledning och uppföljning, men föredrar att träna tillsammans med andra, kan du använda dig av erbjudandena PT Duo eller Boot Camp (5-12 personer).

PT Duo är för dig som vill träna med en personlig tränare i 55 minuter tillsammans med någon annan, till exempel din partner eller en vän. En personlig tränare vägleder och hjälper er båda under ett intensivt PT-pass.

Innehållet i en Boot Camp kan variera, men huvudmålgruppen är de som antingen vill gå ned i vikt eller önskar ”tajta till” kroppen. PT:n skräddarsyr innehållet så att träningen blir optimal med tanke på effekt och deltagarnas mål.

Välj en PT som passar dig

SATS personliga tränare har flera olika erfarenheter och kompetenser (utbildningsnivåer), och för att synliggöra detta delas de in i fyra nivåer. På det sättet kan du enkelt finna en tränare med rätt kompetens för dina behov. Det innebär också att priset justeras för att motsvara PT:ns utbildning och erfarenhet.

– Kemin är A och O och därför kan det hända att en PT på nivå 2 passar dig minst lika bra som en PT på nivå 4. Här måste man helt enkelt pröva sig fram. SATS ställer höga krav på alla sina PT:ar, så oavsett nivå kan du vara trygg med att tränaren har tillräckligt med kunskap om personlig träning, säger Arntzen.

Fördelar med Boot Camp:

  • Extra motivation genom att träna ihop med andra.
  • Professionell uppföljning på vägen.
  • Målinriktad och varierad träning som garanterat ger resultat.
  • Billigare att träna med andra. Kostar bara kr 195 per timme (introduktionspris).

Läs mer: Fem nivåer av personlig träning

Träna med PT på SATS

Träna med din PT hur ofta du vill

– Hur mycket man bör träna med en personlig tränare beror helt på vad målet är. Det är dock alltid smart att att bestämma en tidsperiod vid uppstarten. På så vis kan tränaren förhålla sig till de veckor som avtalats och lägga upp träningen utifrån det, råder Arntzen.

Nå dina mål snabbare 

Det är få saker som är så motiverande som att både märka och få dokumenterat att man kommer i bättre form. I stort sett alla som tränar med en personlig tränare uppnår resultat snabbare än om de tränar ensamma.

– Oavsett hur mycket eller lite träningserfarenhet du har så blir träningen alltid bättre när du har en PT för att kvalitetssäkra dina ansträngningar, säger Arntzen.

Det personliga mötet med en kompetent tränare gör att du kommer iväg till träningen och gör ditt bästa vid varje träningstillfälle, även de dagar du egentligen kan tänka dig att göra något helt annat.

– Det bästa med att träna med en PT är den motivation och variation som det innebär. Det finns inget som är så tråkigt som att göra samma sak vecka efter vecka, menar Hans Erik Lange (43), som har gått från klädstorlek XXXL till L på lite över två år tack vare den hjälp han fått av sin PT. 

Skulle du vilja träna mer styrka men har svårt att välja vad du ska träna? Här hittar du ett urval av vårt utbud för dig som vill bli starkare.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →