Så får du in träningen i vardagspysslet
Till sats.se
Bli medlem

Planera, prioritera och sätt upp delmål

Planera, prioritera och sätt upp delmål

Att hinna röra på sig och äta rätt i en fullspäckad vardag är lättare sagt än gjort. Hur ska vi gå tillväga för att få ihop det? Här kommer fyra riktlinjer som kan lägga grunden för en hälsosam och hållbar vardag.

Anna Kähler
Anna Kähler
09. augusti 2017

1. PLANERA

Låt söndagen bli den dag då du planerar kommande vecka i lugn och ro. Lägg upp en veckoplan som fokusera på två saker: träning och kost. Boka in dina pass och bestäm tid för träning ihop med en kompis. Spontanitet och flexibilitet är självklart välkommet och behövligt, men ha som mål att försöka hålla dig till dina planerade pass så gott det går.

Inhandla nyttiga och näringsrika basvaror redan innan veckan drar igång. Mellanmål, middagar och luncher - fyll kylskåpet så att du vet att du har bra råvaror nära till hands innan och efter träning. Allt behöver inte vara ristat i sten, men lägg en ungefärlig plan på veckans måltider. När det är klart är det fritt fram att planera andra aktiviteter RUNT din träning.

Att du prioriterar din hälsa kommer göra att sociala aktiviteter, jobb och skola blir roligare och mer givande. 

Välkomna nu kommande vecka med öppna armar. Gör planen i pappersform eller på datorn. Fyll den gärna med bilder eller färger för att få den mer verklig och inspirerande. Bocka av dina pass när de är utförda. För vem gillar inte att ha struktur och se framsteg?

Om du gör snedsteg från din ursprungsplan - blir bjuden på ett familjekalas med tårta, äter choklad eller missar ett träningspass - ta inte det som ursäkt för att avbryta din plan. Då är det bara att "get back on track" och hänga i. Det ger resultat. 

2. PRIORITERA

Bryt ned träningen i mindre bitar för att se vad just du behöver i din plan

Det är lätt hänt att vilja hinna med lite av varje, eller gå "all in" gällande träningen för fort. Här är det viktigt att tänka om för att få det långsiktigt hållbart. Vilken träning får dig att må bra och vad behöver du för att kunna prestera på andra plan? Utgå från dig själv, dina förutsättningar och vilken stadium i livet du befinner dig i just nu.

Den typ av träning du behöver kan variera från period till period och det är okej - lyssna på kroppen. Behöver du yoga, gör det. Mår du alltid lika bra efter en löprunda? Gå ut och spring. Eller kanske har du ett specifikt mål i sikte? Fokusera på det.  I det stora hela är det viktiga att du rör på dig och att du väljer kvalitet före kvantitet i din plan.  

Viktigt att påminna sig själv om är också att prioritera hälsan oavsett hur veckan ser ut. Har du mycket socialt inplanerat? Träna på morgonen när inte kompisarna är vakna, eller tillsammans med vännerna. Mycket på jobbet? Träna innan för att samla energi, eller efteråt för att svettas ut hårt arbete. En hälsosam grund med motion och bra mat kommer göra att du mår bättre i nuet, men också på lång sikt. 

3. SÄTT UPP DELMÅL

När du lagt upp en plan för veckan och hittat din prioritet, sätt upp ett delmål. Ett mål som är relativt stort men ändå realistiska att uppnå inom en inte alltför lång framtid. För visst är det kul att känna framsteg? Exempel på delmål du kan sätta för dig själv är:

  • Springa milen på mindre än en timme
  • Ta mer vikt i marklyft
  • Lära dig att stå i brygga

Alla delmål är välkomna, men det ska vara konkret som du kan känna, mäta och se. Ha delmålet uppe i hörnet på varje veckas planering. Som en påminnelse om din motivationskälla och om var du ska lägga din fokus.

4. SÄTT UPP ETT STORT MÅL 

Nu har du förhoppningsvis fått en bra struktur på träningen, men för att krydda vardagen lite extra, sätt upp ett större mål som sträcker sig över ett längre tidsintervall. Något du vid första tanken kanske tänker är omöjligt, men som du succesivt kan jobba mot, vecka för vecka. Exempel på mål;

  • Ett lopp. Vårruset, Göteborgsvarvet, ett marathon eller Tough viking. Boka in dig i god tid och bestäm dig för att du ska stå på startlinjen.
  • Klara handstående.
  • Springa milen. Klara av den gyllene distansen, en magisk känsla.  

Är du redo? Lägg en plan med fokus på hälsa, prioritera det du behöver, sätt upp delmål och ha ett större mål i sikte. Fyra steg för struktur, motivation och en hållbar livsstil. 

Är du nyfiken på hur du kan utveckla din träning? Vi har gjort det enkelt och samlat våra träningserbjudanden här för dig.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →