Så håller du träningsmotivationen uppe!
Till sats.se
Bli medlem

Så håller du motivationen uppe

Så håller du motivationen uppe

Är du en periodare vars motivation är som störst i januari, varje måndag och efter semesterveckorna? Då har vår dietist Kristine Symreng tipsen för att du ska sluta vara en pendlare.

Kristine Symreng
Kristine Symreng
05. september 2017

Vad har januari, måndagar, första dagen varje månad och slutet av semestern gemensamt? Jo, de alla är perioder då motivationen till att göra en livsstilsförändring höjs. 

Det är när vi har hittat motivationen inom oss som vi har störst chans att lyckas. Men även om många av oss har hittat motivationen tidigare så tryter den ofta och vi behöver börja om. Varför är det så? Och kan vi göra något åt det?

För hög målsättning

Efter att ha arbetat med träning i över tio år har jag sett ett tydligt mönster för de vi kallar för "periodare". Periodarna är ofta ambitiösa människor som sätter höga mål. Ofta alltför höga mål, som inte går att hålla när vardagen drar igång och ödelägger motivationen. För vem vill känna sig misslyckad? Gång på gång börja om från början?

Enligt idrottspsykologin gäller det att sätta rimliga mål. Gärna mål som du vet att du kommer klara. När du klarat dem kommer du få mer motivation och steget till att exempelvis lägga till ytterligare ett träningspass kommer inte att kännas så stort. 

Att vilja göra en alltför stor livsstilsförändring är vanligt. Det bästa är däremot om du förändrar en sak i taget. Börja med det viktigaste först.

Styrs av yttre motivation

En annan igenkänningsfaktor hos periodarna är vilket typ av mål de sätter. Ofta handlar det om utseende, som att gå ner några kilo eller att få synliga magrutor. Det som kallas för yttre motivation. Men med handen på hjärtat, hur viktigt är det egentligen? Så länge chokladkakan ikväll är godare än känslan av att ha magrutor om tre månader kommer chokladkakan alltid att vinna. Och extrakilona att bestå. Nyckeln till att lyckas med att få fram magrutorna är att hitta ett mål som är viktigare än rutor på magen men där rutorna kommer på köpet.   

Hitta ditt varför

Fråga dig själv varför du vill träna. Om svarat är "för att jag vill bli snygg", fråga dig då vad som kommer att hända om du blir snyggare. Kommer du att bli lyckligare? Svaret är det bara du som vet. Eventuellt behöver du testa och se för att därefter hitta din inre motivation. Yttre motivation är faktiskt ett utmärkt sätt för att komma igång. Det är däremot den inre motivationen som gör att du fortsätter. Då träningen blir en del av en sund livsstil du inte vill vara utan.

Mitt eget "varför" har förändrats genom åren. Idag tränar jag för att få energi till att orka en hektisk vardag. Utan träning blir jag den där trötta och griniga småbarnsmamman som jag bestämde mig för tidigt i livet att aldrig bli. Utan träning blir jag också lättare nedstämd och kan hamna i en negativ tankespiral. Att träna är för mig lika viktigt som att äta och sova. Jag fungerar inte annars. DET är mitt varför. Magrutorna kom för länge sedan på köpet.

Bra frågor för att hitta din inre motivation:

  • Varför vill du träna? 
    Exempel: Energi i vardagen

  • Vad kommer hända när du når ditt mål? 
    Exempel: Jag orkar leka mer med mina barn

  • Varför är det viktigt för dig? 
    Exempel: För att ha en bra relation med mina barn, jag blir en bättre förälder

  • Hur skulle det kännas om du inte når ditt mål? 
    Exempel: Besvikelse, jag vill inte vara en trött och sur förälder

  • Vad är ett rimligt mål, som du vet att du kommer klara? 
    Exempel: Jag börjar med två träningspass per vecka, 30 minuter medan barnen är på Mini-SATS

  • Vilken träning tycker du är rolig? 
    Exempel: Springa på löpband där en instruktör säger vad jag ska göra (Testa passet Indoor running)

Några avslutande motivationstips

  • Fokusera på aktiviteten! När du väl tränar bör du enligt idrottspsykologin fokusera på teknik och utförande. Vid löpning kan du tänka på att ha blicken högt och ha en god hållning. På ett danspass kan du fokusera på att hålla takten till musiken i första hand och att ta rätt steg i andra hand.

  • Gör det du tycker är roligt till nittio procent och det du vet att du också bör göra till tio procent. Det som är roligt är oftast det vi är bra på medan rehab/prehab samt saker vi är mindre bra på kanske inte är det vi ser fram emot. Fokusera på hur bra dessa kompliteringsövningar är för dig. Då blir det roligare!

  • Variera träningen så mycket som möjligt och testa något helt nytt om motivationen till dina vanliga träningspass tryter. Tänk, du kanske hittar en helt ny träningsform som du kommer att älska!

  • Träna gärna i takt till musik och tillsammans med andra om du motiveras av det. Delad träningsglädje är dubbel glädje och du kanske hittar nya vänner för livet!

Vill du ha ytterligare motivation för att utveckla din träning? Läs mer här för att ta del av vår varierade träningsutbud!

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Viktminskning

Träning

Läs mer om Träning →