Hitta tillbaka till träningsmotivationen - SATS
Till sats.se
Bli medlem

Hitta tillbaka till träningsmotivationen

Hitta tillbaka till träningsmotivationen

Att drabbas av tomhet och en kraftig motivationsdipp efter ett genomfört lopp är inte ovanligt. Det drabbar såväl den erfarne som den oerfarne. Skillnaden är att den erfarne ofta har bättre verktyg för att snabbt komma tillbaka. Så hur gör du för att bäst få tillbaka motivationen och viljan att börja träna och tävla igen?

Rebecca Hammel
Rebecca Hammel
17. augusti 2017

De flesta som någon gång anmält sig och tränat dedikerat för att klara en utmaning har också upplevt den tomhet som infinner sig dagarna efter att det är genomfört. Den här känslan beror ofta på den urladdning som sker när du uppnått ett stort mål. 

Forskning visar att när hjärnan verkligen vill ha något så får den alla sinnen att fokusera på att hjälpa oss med det. Därför är det inte ovanligt att ha svårt att koncentrera sig på annat, såsom jobb, socialt umgänge och familjeliv när det bara är dagar kvar till start. 

Tävling

När målet väl uppnåtts rusar endorfinerna och kroppens belöningssystem går på högvarv. Sen kommer tomheten, tröttheten och bristen på motivation. Inte för alla, men för många och den är helt naturlig. 

Motivationsdipp

Det kan liknas vid ett fenomen som på engelska heter ”arrival fallacy” och beskrivs som "tron ​​på att du äntligen att blir glad när du kommit till en destination". Detta är en särskilt farlig tankeprocess eftersom det vanligtvis inte är ankomsten till dessa mål som gör oss lyckligare. Ofta är det de små framgångarna vi når på vägen dit. 

8 steg för att hitta motivationen

  1. Börja med att vila helt ett par dagar. Njut av det du åstadkommit.
  2. Starta träningen igen, gärna redan samma vecka men utan prestationskrav och ta det lugnt.
  3. Börja drömma om något nytt som vore häftigt att klara av för just dig.
  4. Sätt dig och skriv ner vad som krävs för att den drömmen ska bli verklighet.
  5. Se över kommande tid i kalendern och börja skapa dig en plan för din dröm.
  6. Du har nu precis satt upp ett nytt mål. Se bara till att tidsramen är realistisk. För höga mål med för snäv tidsram kan få motsatt effekt på motivationen om du stöter på hinder.
  7. Börja jobba i enlighet med din nya plan relativt snabbt så det blir en ny vana.
  8. Ha inte blicken för högt utan se till att fira de små framstegen längs vägen.

Hur går man tillväga när man vet allt detta? 

Ta några dagar och njut av att du uppfyllt målet. Unna dig något. Prata om det. Ge dig själv beröm. Därefter är det dags att börja röra sig igen men utan prestationskrav. Välj en aktivitet som känns kul och en längd på passet som inte känns jobbig. Det viktiga är bara att du gör något.

Efter två till tre veckor är det däremot dags att komma på banan på riktigt igen. Det kan kännas motigt till en början men det släpper snabbt. Börja fundera på en ny dröm som vore häftig att uppfylla. Skriv därefter ner vad som skulle krävas för att uppfylla den. Det får inte bli för enkelt men inte heller för övermäktigt så att det finns en risk att du ger upp. 

Planera

Det är precis i detta skede som motivationen ofta börjar infinna sig igen. Det finns ett nytt mål, det finns en ny plan och nu ska den bara verkställas. Kom sedan igång med planen och skapa dig en ny vana baserat på ditt nya mål. 

delmål

Se också till att du har små milstolpar längs vägen att uppfylla och fira varje gång du uppnår en sådan. Det är resan till målet som är huvudnumret, inte själva målet i sig. 

Är du nyfiken på olika träningsformer? Se vårt utbud här.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →