Par som tränar tillsammans håller ihop - SATS
Till sats.se
Fri träning i två månader + Fri startavgift*

Par som tränar tillsammans håller ihop

Studier visar att par som tränar tillsammans håller ihop längre. Siss, 76 år, och Björn, 78 år, har tränat tillsammans på SATS sedan 2007 och det råder inget tvivel om att det gör både kroppen och förhållande starkare.

SATS
SATS
04. februari 2020

- Siss kommer snart, hon är i omklädningsrummet fortfarande. Det brukar ta en stund, säger Björn och ler.  

Sedan 2007 har han tränat på SATS Nydalen och SATS Storo i Oslo med sin fru Siss, och i lika många år har de båda stått vid utgången och väntat på varandra efter träningspasset. Varje fredag går de tillsammans för att möta resten av träningsgänget och umgås efter cykelpassen.

Det sociala är bland det viktigaste

När Siss kommer ut från omklädningsrummet säger hon: 

- Omklädningsrummet är perfekt för både småprat och allvar, det är som att det är lite lättare att prata om saker där. Någon kanske har ont, någon kanske bara behöver lite stöd, och så hjälper det att bara prata lite om det. Så pratar vi om barn och barnbarn, om resor och så passar vi på att berömma varandra för träningspassen som vi precis genomfört. Det är väldigt socialt!

För Björn och Siss är det viktigaste med träningen att hålla sig i form och det sociala är en bonus. När de började träna på SATS Nydalen under 2007 var de åtta deltagare på seniorklassen. Efter en kort tid växte gruppen och för att kunna möta efterfrågan infördes det fler seniorklasser på schemat på både SATS Nydalen och SATS Storo.

- Ryktet spred sig, och vi har berättat vidare för många av våra vänner hur bra de här klasserna är.

Efter varje träningspass samlas träningsgänget på ett café i närheten, och de är överens om att det är väldigt kul att umgås lite extra efter att träningen är klar.

- Den här belöningen i form av ett cafébesök efter träning är jätteviktig för vår mentala hälsa. Genom träningen har vi fått vänner vi aldrig skulle ha träffat annars, och vi är mycket mer sociala än vad vi hade varit om vi inte hade de här fasta träningsträffarna varje vecka.

Läs också: Visste du att hjärnan är ett av de organ som påverkas mest av fysisk aktivitet?

Blir starka tillsammans

Björn och Siss har varit gifta i 53 år och har alltid varit aktiva, men det var först 2007 som de fick in träningen som en fast rutin tillsammans. Nu tränar de tillsammans varje måndag och onsdag på SATS Nydalen och varje fredag på SATS Storo.

Vid frågan om vem som är bäst på att motivera den andra pekar de på varandra samtidigt. Det är ingen tvekan om att deras gemensamma intresse för att hålla sig i form gör att de också stöttar varandra kring träningen:

- Det krävs väldigt mycket för att vi inte ska träna. Vi är väldigt bra på att motivera varandra och uppmuntra varandra att man alltid ska försöka gå på träningspasset och göra så gott man kan. Vi vet hur mycket energi som träningen ger oss, och då är ju även en liten stunds träning bättre än att vara stillasittande hemma. På det sättet kan man ju säga att vi hjälper varandra att bli starka både fysiskt och psykiskt!

«Min cykel får du aldrig!»

Det har blivit ett tight träningsgäng som ses på seniorklasserna, men när det dyker upp nya personer på klasserna är det lika viktigt att de känner sig välkomna i gruppen, säger Siss och Björn.

- När det kommer nya medlemmar hälsar vi alltid på dom. Man ska inte underskatta effekten av att få ett ”Hej, välkommen på träningspasset!”. Det handlar ju om att bli sedd, att någon berömmer dig och motiverar dig.

I boken «Sterk hjerne med fysisk aktivitet» skriver Ole Petter Hjelle att forskning visar att genom att träna tillsammans med någon ökar chansen att lyckas med en livsstilsförändring. Att träna med någon gör att man känner en större skyldighet att dyka upp, och den sociala biten med träning är bra för hälsan. Detta kan både Siss och Björn bekräfta:

- Man känner en skyldighet mot de andra i gruppen. Vi har bestämt att vi måste säga till varandra om vi inte ska gå på träningspasset, så att ingen behöver oroa sig. Att veta att någon väntar på dig och saknar dig om du inte är där, är en viktig motivationsfaktor utöver att hålla sig i form.

Att det har blivit ett sammansvetsat gäng på seniorklasserna är det inget tvivel om, och de har hittat sin plats både i gänget och i gruppträningssalen:

- Det är ju nästan lite pinsamt, men om det kommer någon ny som tar ens ”egen” plats i cykelsalen så kan det komma kommentarer som att ”Idag har jag visst blivit av med min plats”. Det är inte elakt menat, vi är bara vanemänniskor. Vi måste bli lite bättre på det där hör jag nu när jag säger det. Men du kan ta med att vi är bra på att inkludera alla nya! De blir alltid inkluderade på våra cafébesök och vi tycker det är väldigt kul att få in fler i vårt gäng.

Läs också: Visste du att en promenad om dagen minskar risken för demens med 50 procent?

Fler äldre tränar

Siffror från norska Levekårsundersøkelsen 2019 visar att fler och fler äldre tränar, och särskilt styrketräning som fått sig ett kraftigt uppsving. Antal personer som håller på med styrketräning ökar mest bland personer som är 67 år och äldre. Detta är en god nyhet med tanke på alla fördelar som kommer med styrketräning. Folkhälsomyndigheten rekommenderar alla vuxna och äldre att träna styrketräning två gånger i veckan.

När Siss och Björn umgås med sina barnbarn har de fått känna på hur viktigt det är med balans och styrka i kroppen när man blir äldre. Siss ler när hon erkänner att man snabbt glömmer de där slitsamma småbarnsåren:

- Jag hade glömt hur mycket styrka som behövs i lårmusklerna när man ska upp och ner från golvet när man leker med ett litet barn som kryper runt på golvet.

För Björn och Siss är handlar träningen både om att hålla sig starka och ha energi över till barn och barnbarn, men också om kärleken till varandra och att hålla sig friska tillsammans. 

 

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →