Ett särskilt tips för att våga lite mer
Till sats.se
Bli medlem

Vi lever bara en gång

Vi lever bara en gång

"Vi lever bara en gång – men det är allt som behövs. I alla fall om vi vågar utmana oss själva, sätta upp mål och tänja lite på vår komfortzon. För att nå sitt mål behövs det bara lite planering och ett jävlaranamma." Det menar SATS krönikör Peter Rotstam som har ett särskilt tips för att våga lite mer.

Peter Rotstam
Peter Rotstam
14. november 2017

Så här års har många av oss dagar då man bara vill släppa allt. Säga upp sig från jobbet, sälja hus, bil och bara dra iväg. Leva sitt liv på en strand, i något varmt land och ta dagen som den kommer. Men så inser man att det är omöjligt. Man har barn, lån på banken och andra åtaganden man inte kan fly ifrån. Man är fast i ekorrhjulet och veckans största glädje blir att längta till fredagen. Helgen är över innan man ens har förstått att det är helg och på måndagen står man där igen och längtar till den där varma, härliga oåtkomliga stranden. Ju kortare, mörkare och kallare dagarna blir desto större blir längtan. 

För oss som innerst inne vet att det inte kommer att bli någon strand denna vinter heller finns det en del knep att ta till för att få lite spänning, glädje och ett mål i vardagen.

Boka ett lopp.

Ja, jag vet, det låter inte så värst glädjefyllt och kanske inte så spännande heller för den delen. Men det funkar alltid för mig. 

Nu ska det inte vara något meslopp, utan något riktigt tufft som du i dagsläget inte har en möjlighet att klara, kanske inte ens haft en tanke på att klara. Hitta ett lopp som känns som en riktig utmaning. Loppet ska vara en bra bit fram, kanske i slutet av nästa sommar. Anmälningsavgiften ska vara svindyr, då kommer motivationen till att klara av loppet att bli större. Om du dessutom skriver om det på Facebook kan du inte backa, då finns det igen återvändo. Om du inte vill göra bort dig totalt är det dags att köra igång med planeringen och träningen nu på en gång. För varje dag du väntar ökar risken att du kommer att misslyckas.

– Nu har du blivit ett med ditt mål och du börjar känna att det där omöjliga i slutet av nästa sommar kanske inte längre är omöjligt.

Det är oftast resan fram till loppet som är den roliga. Om du följer din plan kommer du också märka dina framsteg och att motivationen ökar ytterligare. Du kanske måste köpa in utrustning som nya skidor, en cykel, ett par löpskor eller kanske en våtdräkt. Du googlar, frågar och letar information om utrustningen du behöver. Du kanske går en simkurs, anlitar en personlig tränare eller går med i en cykelklubb. Du lär känna likasinnade. Folk med samma mål, samma intresse som du och som är inne i sin egen resa. Nu har du blivit ett med ditt mål och du börjar känna att det där omöjliga i slutet av nästa sommar kanske inte längre är omöjligt.

Dagarna, veckorna och månaderna rullar på och du känner dig säkrare och säkrare i takt med att dagarna blir ljusare. Ditt mål har fått dig att prova på gruppträningsklasserna du aldrig skulle prova på annars. De där klasserna som såg alldeles för jobbiga och tuffa ut är nu inplanerade i vardagen. Plötsligt knyter du på dig löparskorna fast det är kallt och mörkt ute. Du hänger på låset utanför simhallen tidiga lördagsmorgnar och blir förbannad på de som gnäller över att du stänker när du simmar. Plötsligt använder du ord och termer som du för bara några månader sedan inte visste vad de betydde eller ens visste innebörden av. Clips, rundtramp, RPM, pulszon, Watt, PT, Crosstraining och Bodypump är nu lika självklart som filmjölk och flingor. På något märkligt sätt hittar du tid över för träningen. Tid som tidigare inte fanns. Du lär dig prioritera saker som är viktigare än soffan och TV. 

Så hittar du motivation till att träna i höstmörkret

Att känna tomhet efter målgång är att lyckas totalt.

Du inser att en helt ny värld har öppnat sig och du trivs. Du älskar det. Hela vintern flyger iväg och när våren kommer känner du dig starkare än någonsin. Nu är det viktigt att du håller dig till planen. Du kanske ökar antal träningspass i veckan. Det blir nu mer specifik träning som passar det lopp som du tränar för. Cykelsalen byts ut mot landsväg, simbassängen blir öppet vatten och löpbandet byts ut mot skog och mark. Nu blir också det sociala ännu viktigare. Att cykla 10 mil själv är dötrist, att göra det i grupp är en helt annan sak. Utnyttja de relationer och den erfarenhet du har skaffat dig under vintern. 

När du tillslut står där på startlinjen ska du känna att du gjort allt du har kunnat. Du har flyttat fram dina gränser längre än vad du trodde var möjligt, mycket längre. Oavsett hur det går i loppet är du en vinnare. Din resa har givit dig massor av kunskap, vilja, glädje, styrka och inte minst självförtroende. När du känner tomhet i stället för glädje när du går i mål så har du lyckats totalt. Om din första tanke efter målgång är – vad ska jag göra nu, vad blir nästa mål? Då vet du att även nästa vinter, nästa mörka årstid kommer att vara lika glädjefylld och gå lika fort som denna. För nu har du bokat ett nytt svindyrt lopp och börjat din nästa resa. Du kan med gott samvete skryta om det på Facebook för att du vet att du kommer att klara det, bara du har en plan och lite jävlaranamma.

Läs även: Jag och familjen simmade till Afrika  av Peter Rotstam

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →