7 anledningar till att använda en foam roller - SATS
Till sats.se
Bli medlem

7 anledningar till att använda en foam roller

7 anledningar till att använda en foam roller

Har du ofta ont i ryggen, nacken eller annan del av kroppen? Kanske känner du dig stel i höfterna eller har spänningar i benmusklerna? Då kan en foam roller vara det du behöver.

SATS
21. november 2017

Vad är en foam roller? 

Casalls 7 anledningar till varför du ska använda en foam roller:

  1. Snabbare återhämtning
  2. Förbättrar rörligheten
  3. Kan också förbättra styrkan
  4. Ökad rörlighet
  5. Minskar skaderisken
  6. Förbereder kroppen på bästa sätt innan träning
  7. Förbättrar hållningen

 

En foam roller är en slags rulle som finns i olika hårdheter. Den används som en typ av självmassage och stretchar muskler och senor samtidigt som den hjälper till att släppa på muskelspänningar.  

Hur används en foam roller?

En foam roller går att använda på hela kroppen. Du lägger dig på golvet och placerar foam rollern under den kroppsdel där du har ont, förslagsvis ländryggen. Därefter rullar du fram och tillbaka i små rörelser över foam rollern. Testa gärna att rulla åt olika håll, lägga foam rollern på sidan eller en ny kroppsdel. Det kan kännas ovant i början, men ju mer du testar desto snabbare lär du dig rörelserna.

Hur vet du vilken typ av foam roller du ska använda?

Casall har flera olika foam rollers, beroende på dina behov och önskemål. SATS säljer dessa i SATS-shopen.

Om du är nybörjare skulle vi föreslå att du testar en foam roller med lite mjukare densitet, som Casalls Foam roll small eller Foam roll medium. Om du vill ha en hårdare densitet rekommenderar vi vår Tube roll eller Foam roll mini. Är du ute efter att även kunna använda rullen för olika träningsövningar ska du köra på Casall Foam roll large.

 

Funderar du på om yoga kan vara något för dig? Här hittar du en översikt över utvalda pass för att du ska bli mer flexibel och komma ner i varv.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →