Till sats.se
Bli medlem

Det maximala magpasset

För att kunna ta nästa steg i din träning måste du bygga från grunden och stärka kärnan i din kropp. PT Pernilla Gunnskog hjälper dig på vägen med det maximala magpasset.

SATS
20. september 2018

Fällkniv

 

Fällkniv

Hur: Ligg raklång på golvet med armarna utsträckta bakom huvudet. Lyft ben och överkropp genom att spänna mage och höftböjare. Försök nå fötterna/fotlederna med raka ben och rak överkropp så att du från sidan ser ut som ett ”V”.  

Läs aven: Styrketräning - Den ultimata guiden

Plankan  

Hur: Ställ dig som en planka med armbågarna och tårna i golvet, tippa bäckenet framåt och spänn rumpan så att svanken försvinner och du blir helt rak från svanskotan upp till nacken. Pressa upp ryggraden så att du inte hänger i skulderbladen.

Inchworm

Inchworm

Hur: Stå med raka ben och fötterna ihop. Böj överkroppen framåt och sätt ned handflatorna i marken. ”Vandra” med armarna framåt utan att röra fötterna, och ta sen små steg med benen framåt till du kommer till utgångspositionen.

Hängande benlyft

Hur: Häng i en chinsstång med handflatorna framåt. Dra, med hjälp av mage och höftböjare, upp knäna över midjehöjd. Överkroppen ska vara helt rak och ryggen utan svank. När du har blivit riktigt stark kan du prova ”toes to bar”.

Hjulet

Hur: Stå på knä och håll ett ”maghjul”, eller en skivstång som kan rulla, med ett grepp som är lite tätare än axelbrett. Rulla ut framåt så långt du kan och kom sedan tillbaka till utgångsposition eller vänd strax innan. Viktigt att hålla ryggen rak. utan svank och jobba med spänd mage och rygg i hela övningen.

Tips!

Två övningar som verkligen stärker bålen men som inte alla förknippar med magträning är benböj och marklyft. Belastningen från skivstången gör att du verkligen måste vara stark och stabil i coren för att kunna lyfta tungt och rätt. Och förutom att övningarna är bevisat effektiva som magträning bygger de såklart både starka ben och stark rygg.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Styrke

Träningsprogram

Läs mer om Träningsprogram →


;