Gå ner i vikt - nybörjare #2

Gå ner i vikt - nybörjare #2

Gå ner i vikt med SATS träningsprogram för viktnedgång. Det här programmet är för nybörjare och passar dig som vill komma igång med träningen på gymmet.

Vi har tre nivåer av program (nybörjare, medel och avancerad) för att du som utövare ska få ut så mycket som möjligt av din träning. Nivåerna utgår ifrån kroppskontroll, rörlighet, styrka och träningserfarenhet. Detta är nivå "Nybörjare" med övningar som de flesta generellt klarar av och som ställer låga krav på tidigare erfarenhet. 

Så här läser du programmet: 

Reps är antalet repetitioner du gör av en övning, ex. 10 reps = 10 repetitioner.
Set är antalet omgångar du gör dessa repetitioner, ex. 3 set = 3 omgångar.
Vila gör du efter varje set. 

3 set x 10 reps betyder alltså 3 omgångar av 10 repetitioner.

TRÄNINGSPROGRAMMET:

  • Knäböj med axelpress 1 set x 10 reps
  • Plankburpees utan upphopp 1 set x 10 reps
  • Dynamiska utfall bakåt H + V 1 set x 20 reps
  • Sidolyft över huvudet 1 set x 10 reps
  • Crosstrainer 1 set x 5 min
  • Plankan 1 set x 30-60 sek

Gör övningarna efter varandra utan att vila mellan övningarna. Repetera 3 rundor och vila 1-2 minuter mellan varje runda.

För att lyckas gå ner i vikt är rätt kost av stor betydelse. Läs gärna vår artikel "Så ska du äta för att gå ner i vikt" eller Gå ner i vikt - Den ultimata guiden, där du får all information du behöver för att lyckas med din viktnedgång.

SATS är inte ansvarig för eventuella skador eller andra hälsoeffekter som följer av informationen i dessa träningsprogram. För din egen säkerhet rekommenderar vi att du konsulterar en läkare innan du börjar ett träningsprogram för att säkerställa att du har en bra hälsa. Är du osäker på om du har rätt teknik när du utför en övning kan du kontakta en av SATS personliga tränare för att få hjälp. Om du bär på kraftig övervikt kan övningarna behöva justeras. Kontakta i så fall en PT som hjälper dig att komma igång.

Se utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem