Träning gör att vi äter bättre - SATS
Till sats.se
Bli medlem

Träning gör att vi äter bättre

Har du lagt märke till att du äter bättre och är mindre sötsugen när du tränar regelbundet?

Kristine Symreng, leg dietist
Kristine Symreng, leg dietist
18. september 2017

Vill du ha hjälp med att förändra din kost?

Läs mer Bli medlem

Att träning är bra för oss vet de flesta, men att det dessutom gör att vi äter bättre är det inte fullt lika många känner till. Här utreder vi de olika anledningarna till varför det är så. 

Pyskologiskt

När vi börjar träna vill vi givetvis få resultat av träningen. Det gör att vi gärna äter det där nyttiga mellanmålet med keso och banan någon timme innan träning istället för godisbitarna kollegan bjöd på framåt eftermiddagen. Bananen ger energi (kolhydrater) och keson innehåller protein som motverkar muskelnedbrytning om de intas före passet. Efter träningen äter vi gärna en välbalanserad måltid med mättande protein och bra kvalitet på kolhydrater och fett. Efter träningen vill vi ju absolut inte förstöra träningsresultatet.

Fysiologiskt 

Det sker en rad fysiologiska reaktioner när vi tränar. Blodsocker och blodfetter stabiliseras och kroppen kommer även bättre kunna reglera hur mycket mat vi behöver äta. Det krävs nämligen en viss miniminivå av rörelse för att vi ska kunna reglera hunger och mättnad.

Gå och träna under eller efter arbetsdagen för att sänka stressnivåerna och minska sötsuget

Dessutom sänks stresshormoner i kroppen efter ett träningspass. När vi känner oss stressade blir vi också mer sugna på sötsaker och snabb energi. Det bästa är därför att gå och träna under eller efter arbetsdagen för att sänka stressnivåerna och minska sötsuget. Det går även bra att träna innan jobbet eftersom det ökar syresättningen i kroppen under dagen och hjälper till att få bort stresshormoner. Förutom att du då kommer välja bättre mat under hela dagen får du även ökad koncentration och produktivitet. 

Ät inte upp förbrukade kalorier

Det finns en vanlig fälla som du ska vara uppmärksam på. Det är inte helt ovanligt att man tänker att man får unna sig mer sötsaker när man tränar regelbundet. Det är såklart till viss del sant men var medveten om att det är oerhört mycket lättare att äta 500 kcal än att förbruka dem. Jämför en timmes joggingtur med 1,5 dl nötter eller 100 gram choklad.   

Ät direkt efter träning

Efter ett tufft träningspass är det vanligt att inte känna sig hungrig. Det har med stresspåslag att göra. Under själva träningen höjs faktiskt stresshormonerna och det är först en stund efteråt, med hjälp av den ökade syresättningen, som nivåerna sänks. Det hade inte varit så praktiskt om vi förr i tiden behövde stanna och äta när vi sprang ifrån en björn. Den funktionen sitter kvar hos oss än idag även om det hade varit bättre om kroppen ropade efter protein efter träningen.

Vill man gå ner i vikt låter det kanske rimligt att inte äta om man inte ens är hungrig. Efter träningen ska du dock alltid äta. Kroppen behöver protein för att bygga upp muskelmassan som precis brutits ner och kolhydrater är muskelns och hjärnans främsta bränsle.     

Att träna regelbundet är helt enkelt något av det bästa du kan göra för dig själv. När du tränar mår du bättre och äter bättre. När du äter bra mat får du mer energi till träningen och bättre träningsresultat. 


Mat och hälsa

Läs mer om Mat och hälsa →