Marina-Green-Eklund-viktnedgang
Till sats.se
Bli medlem

Månadens medlem: Marina Green Eklund

Månadens medlem: Marina Green Eklund

Det är svårt att gå ner i vikt. Ännu svårare att behålla den nya vikten. Månadens medlem tappade tjugo kilo och sju år senare visar vågen fortfarande samma siffra. Att förstå att det handlar om en livsstilsförändring är A och O, säger hon. Grattis, Marina Green Eklund, du är månadens medlem!

SATS
05. januari 2018

Kort om Marina Green Eklund

Namn: Marina Green Eklund
Ålder: 48 år
Bor: Solna
Yrke: Fotograf, egenföretagare
Träningscenter: PT-timmar med Fredrik Devoto på SATS Spårvagnshallarna, annars över hela Stockholm
SATS-medlem sedan: 80-talet
Familj: Man, 3 barn, 2 barnbarn

"Jag visste att jag var stor, men det kom ändå som en rejäl smocka. Man gör allt för att ljuga för sig själv."

Marina Green Eklund har egentligen haft en ganska aktiv barndom. Hon simmade, åkte skidor och rörde ofta på sig. Men det föll sig aldrig riktigt naturligt, som det ofta gör för de barn med aktiva föräldrar där en skogspromenad eller spontant bollspel kan äga rum titt som tätt. Marinas föräldrar var båda två ganska runda och de tränade så gott som aldrig. Det var därför svårt att få till en hälsosam vana i vuxen ålder med den uppväxten, berättar Marina.

För sju år sedan såg vardagen annorlunda ut än den gör idag. Med en man som då jobbade utomlands under vardagarna var det Marina som fick sköta det mesta av markservicen. Hon klev upp vid sju, hjälpte barnen till skolan och åkte till jobbet. Åt sällan frukost. Lunchen köpte hon ute och tryckte i sig snabbt. När arbetsdagen var slut lagade hon middag till familjen för att senare på kvällen återgå till att jobba eller dona med annat i hemmet. I säng kom hon först vid ett.

– Tre barn, eget företag, hus och med en man som jobbade utomlands. Det var ingen höjdargrej, säger Marina och fortsätter:

– Men jag tränade två gånger i veckan, ofta spinning eller något annat som inte krävde att man behövde väga mindre.

Så går du ner i vikt. Marina Green Eklund har tipsen.

Marina Green Eklund för sju år sedan. Foto: privat

Rätt person, vid rätt tidpunkt 

En konstant underliggande stress och år av ovanor ledde till ohälsosamt många överviktskilon. Men trots att hon två år tidigare hade åkt in på sjukhuset med hjärtsmärtor förstod hon inte vikten av hennes ohälsosamma leverne. Det var först när en instruktör på SATS i all välmening tipsade henne om 2011 års stora nyhet.

Våren hade precis kommit och i en gruppträningssal på SATS Stadshagen skriker instruktören Karina Martinsson (numera centerkoordinator på SATS SoFo) åt deltagarna att ge allt. Deltagarna pustar, frustar och svettas rejält men Karina ger sig inte. Alla ska vara helt slut när passet är klart.

När passet är över kommer Karina fram till Marina och säger, i all välmening, att det numera finns något som heter Small Group Weightloss på SATS. Kanske är det något för Marina?

– Hon måste ha hittat en fantastisk tidpunkt för att komma åt mig. Jag blev jätte-jätteledsen, men jag tog åt mig. Och bokade en plats.

Vad tror du hade hänt om du inte hade tagit tag i din hälsa vid det här tillfället?

– Troligtvis hade jag hittat något annat senare, på egen hand, men det hade varit mycket svårare. Antagligen var jag mottaglig just då.

Så kom kvällen innan första träningstillfället och Marina låg sömnlös. Osäkerheten över vad hon skulle förvänta sig var stor. Men det hon bävade mest inför var att få allt svart på vitt, att det inte gick att ljuga för sig själv längre.

– Det var just biten där vi var och en skulle mätas. Bara att få den domen, ’Vad fan har jag gjort?’ var hård, säger Marina.

Domen löd: 81 kilo till Marinas 160 centimeter och ett midjemått på över 100 centimeter. 

För de fem deltagarna i Small Group Weightloss innehöll en veckas träning två PT-ledda träningspass, två egna träningspass och minst en timmes vardagsmotion om dagen. Gruppen tränade ihop i ett år och Marina minns det som det roligaste hon har gjort.

– Vår PT Kristine Symreng var en riktig energiknippe och hon visste precis vad var och en av oss behövde höra. Till mig var hon stenhård och vägrade ge sig, medan hon var vänligare och berömde en annan.

Det gav resultat.

Med Kristines hjälp och de övriga deltagarnas sporrande klarade hon sitt mål på en viktnedgång på hela 20 kilo – och sex storlekar mindre jeans.

Till våren är det sju år sedan Marina valde att förändra sitt liv och till skillnad från statistiken är hon en av de få som har klarat av att behålla sin nya vikt. Hon menar att det handlar om att förstå att det är en livsstilsförändring som måste till, inte bara att nå ett viktmål för att sedan återgå till samma vanor som tidigare.

Marina Green Eklund är månadens medlem och har gått ner 20 kilo.

En livsstilsförändring är vad som krävs om man ska klara av att behålla sin nya vikt, menar Marina. Foto: Solna Fotostudio

Har det varit svårt att bibehålla din nya vikt sedan du nådde den?

– Nej, det har aldrig varit utmanande. Det här är ju jag! Det gäller att hitta sin identitet. Om man bantar så gör man ju det under en kort period, då kan man inte vänta på att få sluta. Det här är en livsstilsförändring. Och fördelen med att träna så mycket är ju att jag får äta ännu mer! För mig är det viktigt, vi sitter gärna i två timmar under middagen och äter och pratar. Det är höjdpunkten under dagen.

Hur ser ditt liv ut idag?

– Jag tränar tre dagar i veckan och får även mycket vardagsmotion eftersom vi har trädgård. Jag cyklar nästan dagligen till jobbet och varannan vecka tränar jag med Fredrik (Devoto, PT på SATS Spårvagnshallarna, reds.anm.), säger Marina och fortsätter:

– Jag är ju mormor och vill kunna springa, hoppa och leka med mina barnbarn. Jag vill vara stark och åldras med värdighet. Jag orkar jobba, orkar ta hand om familjen, orkar ha kul. När något är jobbigt orkar jag ta tag i det direkt. Det blir som en injektion av positiva känslor, säger Marina.

Det är så roligt, man behöver inte ha prestige i träningen.

Hur har SATS hjälpt dig att nå dina mål?

– Att erbjuda tjänsten Small Group Weightloss var A och O. Även att Kristine (Symreng, gruppens PT reds.anm.) gjorde det till en så rolig resa. Hon brukade få oss att tävla i olika moment och den som vann fick en banan efteråt. Vi har skämt ut oss totalt för de där bananerna!

– Även möjligheten att ha ett citykort som gör att man kan träna överallt och testa på olika pass. Det finns så sjukt bra instruktörer, säger Marina.

Tränar tillsammans med familjen

Det är inte bara Marina som har hittat glädjen i träningen. Hon talar med värme om hennes familj och hur hon och hennes man har implementerat träning i deras barns liv. Idag är hon en aktiv förälder och även om hennes tre barn är unga vuxna tränar de ibland ihop ändå. Ibland springer de tillsammans utomhus, men oftast tränar de ett gruppträningspass på SATS. Gärna Shape eller Piloxing. 

Marinas 4 tips för dig som behöver gå ner i vikt – och hur du behåller vikten när du har nått den

1. Sätt upp delmål och unna dig något när du når dem

– När man är stor går det ganska snabbt att gå ner i vikt i början. Sätt upp delmål, till exempel för var femte kilo, och unna dig något kul när du når dem. Det ska dock inte vara något du får äta, utan välj ut aktiviteter du vill göra eller köp dig något fint.

2. Se det som en livsstilsförändring

– Det tar två år att bygga en vana och skaffa sig en ny livsstil, säger Marina. Många som går ner i vikt och når sitt mål återgår till sina gamla vanor och går då upp i vikt igen. Det handlar om att se sig själv som en hälsosam person som tränar och äter nyttigt. Om man inte skapar en ny livsstil är det dödsdömt.

3. Ät oftare, men bättre

– Jag åt 1,5-2 måltider per dag tidigare. Idag äter jag fem måltider, men jag äter bättre mat. Även om jag åt ganska hälsosam mat tidigare åt jag också allt jag såg eftersom jag var så hungrig. Jag tror många överviktiga känner igen sig i situationer där man går förbi något och äter det utan att reflektera. Idag äter jag en kaka och njuter av den samtidigt.

4. Sätt upp nya mål som inte har med vikten att göra

– Tävla mot dig själv: kan du springa ett lopp under en viss tid? Kanske åka på träningsresa?  

I januari lanserar vi Lose Weight Boot Camp och Get Fit Boot Camp – två tuffa nyheter för dig som vill gå ner i vikt eller bli ditt mest vältränade jag. Läs mer och säkra din plats här.  

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Våra medlemmar

Läs mer om Våra medlemmar →