Så lurar du hjärnan att älska träning - SATS
Till sats.se
FRI STARTAVGIFT OCH FRI TRÄNING TILL SISTA MAJ!

Så lurar du hjärnan att älska träning

Har du också högsta betyg i att komma på ursäkter för att inte träna? Vad sägs om att strunta i dina naturliga instinkter och lura hjärnan till att älska träning?

23. december 2019
Vi är lata av naturen 

Först och främst är det bra att känna till att evolutionen har gett oss en hjärna som bara uppmanar till aktivitet när det är nödvändigt. Våra förfäder som levde för två-tre miljoner år sedan utvecklades till atleter för att de var tvungna att bli det. De var tvungna att jaga och skaffa mat. Deras aktivitetsnivå var alltså kopplad till ren överlevnadsinstinkt, och hjärnan meddelade att de skulle hålla sig så stilla som möjligt när de inte jagade, för att inte hamna i kaloriunderskott.  

Läs också: Därför är vi lata

Men i dag behöver vi ju inte längre vara aktiva för att överleva? Det innebär att när vi inte längre behöver jaga efter nästa måltid, så måste vi istället få hjärnan att tro att aktivitet är nödvändigtDe flesta av oss känner till hälsofördelarna med träning. Men paradoxalt nog så vill hjärnan, som inte uppdaterats nämnvärt på tiotusen år, göra allt den kan för att du inte ska förbränna mer kalorier än nödvändigt.  

Läs också: När kommer egentligen träningsglädjen?

Lär dig av barn 

Nu kan det verka som att till och med naturen gör att det blir nästan omöjligt att ta sig ur soffan och iväg på ett träningspassSå är det naturligtvis inte!  

Aleksi.jpg

Aleksi, personlig tränare på SATS ELIXIA i Finland, sammanfattar sitt bästa tips för att lyckas med träningen: 

- Gör träningen till något roligt, gör det tillräckligt länge för att det ska bli en vana och hitta din inre motivation för att fortsätta.  

Aleksi menar att de som lyckas med träningen är de som inser att träning inte bara är något man måste göra, utan något som man faktiskt har lust att göra. Men hur knäcker man den koden?  

- För det första måste du lägga lite tid på att hitta något du tycker om att göra. Här är det många som tappar tålamodet och efter tre gånger på samma gruppträningsklass bestämmer sig för att träning inte är något för dom. Många kanske också blir förvirrade av utbudet på träningscentret, med klasser som man inte vet vad det är, och då blir tröskeln för hög för att man ska vilja testa något nytt. Om du ska hitta något du tycker om måste du kanske utmana dig själv lite.  

Titta på barn, hur de kastar sig ut i lekar. Det är inte så att de har en plan för vad de ska göra när de springer ut, utan de bara känner en lust och ett behov för att klättra, springa, hoppa och balansera. Jag tror att vi vuxna hade fått lättare att röra på oss om vi sänkte ambitionsnivån och bara kastade oss ut mer. Packa träningsväskan, gå till träningen, börja med vadsomhelst – gå på löpbandet, träna lite överkropp och lite underkropp, eller något annat du känner för. Då lär man sig mer för varje gång!  

Vill du ha ett effektivt träningspass som passar alla - oavsett träningsnivå? Spana in våra crosstraining-program för nybörjare!

Är du ny på SATS? Se här hur du använder våra vanligaste maskiner!

Aleksi berättar att han hållit på med street workout (calisthenics) i många år. Det är en form av träning med egen kroppsvikt där man ofta blir väldigt stark, men Aleksi har aldrig tänkt på det som träning när han kastat sig ut i träningen.  

- För mig är det en träningsform där jag inte tänker på att jag tränar. Jag leker och utmanar kroppen. Jag ser möjligheter till rörelse överallt när jag håller på. Och det bästa av allt är känslan som jag får av att verkligen utmana kroppen och se vad den är kapabel till att göra! 

- Hur länge måste man hålla på för att det ska bli roligt att träna?  

- Det ligger i vår natur att göra motstånd mot allt som är nytt och främmande. Inaktivitet är ofta något tryggt som man är van vid. Man måste ta sig hemifrån, vilket kan vara jobbigt och gå in på gymmet, där man kanske inte känner sig hemma. Det är en utmaning, och därför måste du hitta något som du tycker bättre om än att ligga på soffan! 

Men när du hittar en aktivitet som får hjärtat att slå lite extra, och du klarar av att upprätthålla vanan och göra samma aktivitet igen och igen, då har du gjort träningen till en vana. Generellt säger man att det tar två månader att få in en vana, så ha tålamod!  

Läs också: Var dig själv och träna det du vill!
 
- Tränar du för att andra säger att du måste? 

Har du känt efter var din motivation kommer ifrån? För många är den första drivkraften till träning den yttre motivationen, det som du möts av på många förstasidor i januari: ”Kom igång med träningen” eller ”Så går du ner i vikt!”.  

Men för att klara att sätta en stadig träningsrutin, en god vana, så behöver denna motivation komma inifrån. Du kan bli inspirerad av andra att komma igång, men om du ska klara att upprätthålla motivationen måste det vara du själv som vill ha en förändring. Aleksi brukar använda första PT-tillfället med sina kunder att ta reda på vart deras motivation kommer ifrån. 

- Det är viktigt att du tar reda på varför du vill träna. Om någon har fått dig att ta dig till gymmet så innebär det att det finns en motivation inifrån hos dig själv också.  

Vad sägs om att testa detta nästa gång du tränar?  

Aleksi börjar alltid med att fråga sina PT-kunder varför de vill träna. Ofta kan det komma svar direkt som baseras på motivation utifrån, och att de svarar något som de tror att de förväntas svara.  

- Om någon av mina kunder svarar att de vill träna för att hålla sig i form, så svarar jag ofta med att fråga varför det är viktigt för dom att hålla sig i form. Då kommer det ofta svar som är motiverade inifrån: att de vill hålla sig i form för att kunna leka med sina barn, att de vill hålla sig i form för att få mer energi i vardagen, att de vill bli starkare fysiskt och mentalt. Och när den motivationen beskrivs i ord händer ofta magiska saker.  

Läs också: Hjärnans funktioner förbättras av fysisk aktivitet

Aleksi menar att det är bäst att börja med små mål. Sikta inte in dig på Mount Everest, utan börja med en promenad. Sätt små mål som är möjliga att nå på kort sikt, det är mycket mer motiverande än långsiktiga mål.  

- Om motivationen är att hålla dig i form för att undvika sjukdomar, är det ett bra mål i sig. Men det är ännu mer motiverande om du bestämmer dig för att första delmålet ska vara att klara att gå i trappan istället för att ta hissen varje dag utan att bli andfådd. Vägen blir målet, för när du klarar att gå i trappan har du samtidigt tagit många steg i rätt riktning mot en bättre hälsa. 

Visste du att hjärnan är ett av dina organ som påverkas mest av träning: Läs hur träning utöver att förebygga livsstilssjukdomar kan förbättra ditt minne, göra dig smartare samt förebygga demens och depression.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →