Till sats.se
Bli medlem

Visste du detta om smoothies?

Visste du detta om smoothies?

Tillhör du dem som ofta tar en smoothie som mellanmål eller efter träningen? Då finns det några saker du bör känna till.

Kristine Symreng, leg dietist
Kristine Symreng, leg dietist
16. oktober 2017

Kort- och långsiktig mättnad

En smoothie kan innehålla lite allt möjligt men det vanliga är att den består av en eller flera frukter och ibland även någon mejeriprodukt. Det man bör känna till är att mättnaden blir mindre i drickform än att man äter frukterna hela trots att kaloriintaget är identiskt.

Man kan jämföra mättnadskänslan av en banan, några nävar blåbär och två apelsiner. I hel form blir du mättare än att mixa ner frukterna i en smoothie. Även hur länge mättnadskänslan varar skiljer sig mycket åt mellan hela frukter och smoothies. Ännu värre blir det om du använder juicepressen som rensar bort allt fiber. Då får du i dig kalorierna men tar bort mättnadskänslan nästan fullständigt. Det är oftast en dålig idé att dricka sina kalorier, så länge ditt mål inte är att gå upp i vikt.

Proteininnehåll

Fruktbaserade smoothies innehåller mycket vitaminer, mineraler och antioxidanter, men inget protein. Genom att tillsätta någon mejeriprodukt ökar du upp proteininnehållet vilket är önskvärt om du tränar mycket. Kvarg innehåller mer protein än yoghurt och ger en hög mättnadskänsla. Om du gillar när smoothies innehåller någon mejeriprodukt ska du dock alltid använda naturella produkter. Frukt och bär ger all sötma du behöver och det finns ingen anledning att söta smoothien mer än så.

Smoothie på stan

Det har också blivit allt vanligare att köpa en smoothie eller juice på stan. I de flesta fall har du här ingen aning om vad som egentligen mixas ner. Ett tips är att be om att få ingredienserna specificerade inklusive kaloriinnehåll. Det är inte helt ovanligt att en smoothie på stan innehåller lika mycket kalorier som en middag. Och det var nog inte riktigt tanken när du köpte smoothien i tron om att du gjorde ett hälsosamt val.  

Grönsakssmoothies

Ett sista tips är att göra smoothies på både frukt och grönsaker. En grön smoothie innehållande spenat eller grönkål ger massa näring och det blir framförallt väldigt mycket lättare att få i sig sina 500 gram om dagen än att äta samma mängd i rå form. Har du barn som inte gillar grönsaker är det här en enkel lösning på problemet. Mixa mango, banan, babyspenat och färsk basilika och kalla drinken för Mangosmoothie så lovar vi succé. Receptet hittar du här!

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Mat och hälsa

Läs mer om Mat och hälsa →