Träning efter förlossning

Som när det gäller allt annat är det oerhört individuellt när det är lämpligt att börja träna igen efter en förlossning och gäller det att lyssna på kroppen.

Här i Sverige rekommenderar man nyblivna mödrar att vänta med planerade träningspass tills efterkontrollen på mödravården är avklarad. Däremot kan du som vi har nämnt tidigare börja träna bäckenbotten och promenera dagligen.

Du bör vänta med ansträngande träningspass och med aktiviteter som innebär hopp och stötvisa belastningar. Även den som är en van löpare bör inte springa en mil en vecka efter förlossningen!

Det gäller att starta mjukt och låta kroppen anpassa sig.

Generellt kan man säga att du ska trappa upp din träning på samma sätt som du trappade ner den och det är i första hand viktigt att du kommer igång med träning av bäckenbottenmuskulaturen.

Höga halter av hormonet relaxin kan kvarstå i kroppen upp till sexton veckor efter förlossningen. Det kan leda till viss obalans i lederna, framförallt i bäckenregionen. Vissa kvinnor upplever inga bäckensmärtor under graviditeten men kan få besvär med det efteråt istället. Det gäller speciellt om du börjar träna för tidigt och belastar bäckenet ojämnt.

Kom ihåg!

  • Träna på en lagom ansträngande nivå.
  • Trappa upp träningen successivt.
  • Använd en bra och stabil behå, gärna en med korslagda band i ryggen.
  • Det kan vara skönt med extra stöd för magen under den första tiden. En gördel eller tajts under ett par vindbyxor fungerar bra.
  • Ät och drick ordentligt så att du har energi nog för att genomföra träningspasset.
  • Var uppmärksam på din hållning och din bålstabilitet.
  • Avbryt träningen direkt om du upplever obehag eller någon form av smärta.

Förutom bäckenbottenträning och promenader med barnvagnen rekommenderar vi dig följande träningsformer de första månaderna efter förlossningen:

Vi ser ochså at många mödrar har god hjälp av Personlig Träning.

Se utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Mer om träning och graviditet

Vad händer i kroppen?

Graviditetens nio månader brukar delas in i tre tremånadersperioder, sk trimestrar.

Träning under graviditet

Råden som ges när frågan huruvida man kan fortsätta träna ställs på barnmorskemottagningen är oftast ”fortsätt så länge det känns bra” eller ”lyssna på kroppen”.

Vad och när bör du inte träna?

Nedanstående sporter ställer stora krav på kroppen och det är också sporter där skaderisken är stor.

Träning efter förlossning

Som när det gäller allt annat är det oerhört individuellt när det är lämpligt att börja träna igen efter en förlossning och gäller det att lyssna på kroppen.

;