Vad händer i kroppen?

Graviditetens nio månader brukar delas in i tre tremånadersperioder, sk trimestrar.

Under den första trimestern (v. 1-12) sker de flesta förändringar även om de inte syns kroppsligt. Trötthet och illamående är vanligt under denna period och kan ofta leda till att man har svårt att aktivera sig, men forskning visar entydigt att fysisk aktivitet hjälper mot såväl trötthet som illamående så om du kan, ta åtminstone en rask promenad istället för att hamna i soffan!

Under den andra trimestern (v. 13-27) visar sig de kroppsliga förändringarna tydligt. Under denna period brukar de flesta kvinnor känna sig starka och friska och orken återvänder.

Under den tredje trimestern (v. 28-40) växer magen mycket och den raka bukmuskeln delar sig i takt med att tyngdpunkten förskjuts framåt. Detta ställer höga krav på ryggen och leder inte sällan till nack- och ryggproblem. Därav vikten av coreträning och styrketräning som stärker bål och ryggmuskulatur. Att känna sin kropp väl och att bli medveten om muskelspänningar är en stor fördel inför förlossningen.

Se utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Mer om träning och graviditet

Vad händer i kroppen?

Graviditetens nio månader brukar delas in i tre tremånadersperioder, sk trimestrar.

Träning under graviditet

Råden som ges när frågan huruvida man kan fortsätta träna ställs på barnmorskemottagningen är oftast ”fortsätt så länge det känns bra” eller ”lyssna på kroppen”.

Vad och när bör du inte träna?

Nedanstående sporter ställer stora krav på kroppen och det är också sporter där skaderisken är stor.

Träning efter förlossning

Som när det gäller allt annat är det oerhört individuellt när det är lämpligt att börja träna igen efter en förlossning och gäller det att lyssna på kroppen.