Vad och när bör du inte träna?

Nedanstående sporter ställer stora krav på kroppen och det är också sporter där skaderisken är stor.

Kroppen hamnar ofta i ytterlägen vilket kan leda till smärtor i leder och ligament på grund av den ökade halten av hormonet relaxin. Inom kampsporterna finns det dessutom en risk att du kan få sparkar och slag i magen. I flera av de nämnda sporterna finns det också en risk att falla och i värsta fall hamna på magen. Det bästa är att tala med din tränare eller coach som bör kunna det mesta som rör din sport. Kanske känner du att det är trist att behöva sluta. Tänk då på att graviditeten är en så kort period i livet och att det kan vara onödigt att chansa.

  • Bandy
  • Bergsklättring, även inomhusklättring
  • Dykning
  • Fallskärmshoppning
  • Fotboll
  • Gymnastik
  • Höghöjdsträning
  • Inlines
  • Innebandy
  • Ishockey
  • Kampsport
  • Mountainbike
  • Ridning (kan fortsätta om du är mycket van)
  • Rugby
  • Slalom (kan fortsätta om du är van och åker lugnt och sansat!)
  • Snowboard
  • Vattenskidor

Även om de positiva aspekterna med träning överväger så finns det tillstånd som gör att du som är gravid kanske inte skall träna trots allt. Om något av det vi nämner här nedanför gäller dig bör du skaffa dig ett medgivande av en läkare innan du tränar.

  • Om du har haft tre eller flera spontana aborter.
  • Om du har haft för tidig vattenavgång.
  • Om det finns en risk för en för tidig förlossning.
  • Om du väntar tvillingar eller fler barn (samtala i så fall med läkare).
  • Om du har problem med försvagad livmoderhals.
  • Om du har haft blödningar under andra eller tredje trimestern.
  • Andra medicinska tillstånd som diabetes, högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar bör bedömas noggrant av en läkare innan du kan få några rekommendationer om träning.

Se utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Mer om träning och graviditet

Vad händer i kroppen?

Graviditetens nio månader brukar delas in i tre tremånadersperioder, sk trimestrar.

Träning under graviditet

Råden som ges när frågan huruvida man kan fortsätta träna ställs på barnmorskemottagningen är oftast ”fortsätt så länge det känns bra” eller ”lyssna på kroppen”.

Vad och när bör du inte träna?

Nedanstående sporter ställer stora krav på kroppen och det är också sporter där skaderisken är stor.

Träning efter förlossning

Som när det gäller allt annat är det oerhört individuellt när det är lämpligt att börja träna igen efter en förlossning och gäller det att lyssna på kroppen.

;