Vilken träning är rätt för dig? - SATS
Till sats.se
Bli medlem

Vilken träning är rätt för dig?

Vilken träning är rätt för dig?

Dagens träningsutbud är stort och valmöjligheterna är många. Yoga, pilates, löpning, crossfit, styrketräning – var ska du börja? Lugn. Här är guiden du behöver för att hitta den träningsform som passar bäst för dig – just nu och framöver.

Anna Kähler
Anna Kähler
13. augusti 2017

Alla har vi olika smak gällande vad vi gillar och tycker är roligt. Träning är inget undantag  alla älskar kanske inte yoga eller är födda till löpare. Men det är en sak som är saker; det finns en träningsform för alla.

För att hålla motivationen uppe är det viktigt att bryta ner träningen i mindre delar; hitta en eller flera träningsformer som ger dig energi, håller dig i form och är roliga. Nedan finner du fem typer av träningskategorier  vilken passar dig bäst? 

 1. SNABBT, EFFEKTIVT OCH UTMANANDE

Är du i en period i livet där du har ont om tid för träning men ändå vill utmana dig själv fysiskt? Kanske är många timmar på gymmet inte ett alternativ? Då är funktionella och högintensiva pass perfekta. Träning som får svetten att rinna och som utmanar både styrka och kondition utan att vara tidskrävande.

Tips för dig på SATS:

  • Transformer: Högintensiv cirkelträning för hela kroppen, 45 minuter. Funktionella styrkeövningar som är utmanande både styrke- och konditionsmässigt.

  • Build'n Burn: 45 minuter, drivande musik och effektiv träning i världsklass. Du kommer garanterat att svettas. 

  • Online Training: Enkelheten och flexibiliteten med Online Training är klockren för dig som har ont om tid. Till exempel Tabata;  Ett 15 minuter långt pass där du arbetar 20 sekunder och vilar 10 sekunder i olika rundor.  Utför övningarna i vardagsrummet eller på lunchrasten på jobbet.

  • Intervallträning: Intervaller är super för både konfition och fettförbränning. Dessutom är det tidseffektivt. SATS har flera bra intervallpass, testa till exempel HIIT the Ground

2. MUSIK OCH KOORDINATION

Gillar du att gå in i dig själv, förvandlas av musik, en koregrafi eller rörelse? Då har vi flera gruppträningspass och tips på träning som passar dig. 

  • Danspass: Dance Aerobics, Street Dance eller Zumba. SATS erbjuder ett flertal pass med fokus på musik och dans. Det kan ta några gånger innan du kommer in i koregrafin, men ge inte upp och våga lita på instruktören. Det blir kul!

  • Promenader: Enkel form av rörelse, men fortfarande fantastiskt för din hälsa och välmående. Ta en powerwalk samtidigt som du lyssnar på musik eller podcast. Njut av omgivningen, känn värmen byggas upp i kroppen och bygg upp en positiv inställning inför dagen eller efter en lång dag på jobbet.

  • Löpning: Samma sätt som promenader, sätt på dig dina hörlurar och låt benen gå av sig själv. Ställ inga högre krav på tempo eller tid. Spring utan krav, spring för att njuta. Vill du springa i grupp istället? Då erbjuder vi bland annat Indoor Running, en löpklass inomhus.

3. MÅLMEDVETET OCH UTMANANDE

Har du ett specifikt mål i sikte? Då måste du vara redo att ge det där lilla extra. Oavsett om det handlar om ett lopp, att gå ner i vikt eller att komma tillbaka efter en skada. Det kan krävas fler timmar på gymmet, mer planering och diciplin. Det fins inga genvägar.

Har du svårt att vägleda och pusha dig själv? Då kan en PT vara det du behöver. Att investera i en PT är att investera i din hälsa och en guidning till att nå dit du vill. På SATS rekryterar vi enbart Personliga tränare från ett begränsat antal högkvalitativa utbildningar och vi jobbar kontinuerligt med att utbilda och coacha dem för att du som kund skall få den bästa hjälpen som finns, av riktiga proffs. Läs mer om våra PT-erbjudanden här!

Tips på pass som utmanar dig extra både styrke- och konditionsmässigt;

  • Prformance Strength: Pressa din styrka till max och utmanas styrkemässigt.

  • Prformance High Intensity: Högintensivt pass där du arbetar med förflyttning av kroppen, en längre sträcka på kortast möjligast tid.  

  • Prformance Mobility: Kroppskontroll och dynamisk rörelse. Passen är inte längre än en timme och leds av utbildade PTs som guidar dig till att nå nya nivåer i din träning.

4. UTHÅLLIGHET OCH KONDITION

Föredrar du att träna kondition och inte ren styrketräning? Då är uthållighet och långpass förmodligen din grej. Ta ett pass och lita på att instruktören pushar dig att ge allt du har och lite till. Träningen är enkel att utföra, det vill säga kräver ingen större utrustning, men är utmanande och känslan efteråt är både härlig och ovärderlig. Effektiv träning helt enkelt.

  • Cycling: Uthållighet, intensitet och konditionsträning. Börja kanske med kortare pass på 30 minuter för att succesivt öka längden och förbättra din uthållighet. Vi erbjuder cyclingpass på 30, 45, 60, 75 och 90 minuter. Cycling Start, Cycling, Cycling HIT med flera. 

  • Indoor Walking: Gillar du promenader är Indoor walking något för dig. Eller ställ dig på crosstrainern och kliv av svettig, härlig och full av endorfiner. Både enkelt och givande, framförallt för konditionen! 

  • Indoor Running och Outdoor Running: Spring i grupp, för att hitta rätt teknik i löpningen och bli guidad till den kondition du önskar. Backträning, intervaller, eller träning inför Göteborgsvarvet. Välj det du behöver just nu. 

  • Långdistanslöpning: Föredrar du däremot att konditionsträning på egen hand, kliv ut i löparspåret eller ställ dig på löpbandet för en riktig långkörare. Låt benen springa, hjärtat pumpa och utmana både kropp och knopp. Öka successivt distansen på dina löppass för att utvecklas och känna resultaten. 

5. SMIDIGHET OCH MENTALT FOKUS

Behöver du en plats där du kan rensa dina tankar, samla ihop dig mentalt och samtidigt utmana dig själv fysiskt? Då kan dessa typer av träningsformer passa dig:

  • Yoga: En fantastisk träningsform, både psykiskt och fysiskt. Rensa tankarna, bota ryggsmärta eller psykisk smärta. Gör det själv hemma, online, eller låt dig guidas av en yogalärare. Yin Yoga, Yoga For Athletes, Vinyasa Flow – hitta din typ av yoga. Lägg stort fokus på mental styrka, andning och mindfullness men utveckla samtidigt din styrka och smidighet. Våga Yoga!

  • Pilates: En blanding mellan yoga, styrketräning och stretch. Få lite av varje men håll fortfarande det mentala i fokus. Balans, andning och avspänning.

  • Body Balance: En blandning mellan Yoga, Thai Chi och Pilates. Rörlighet, styrka och balans till bra musik. 

  • Löpning: En träningsform som kräver fysisk utmaning men också mentalt fokus. Uthållighet, tålamod och vilja. Spring ut på en löprunda, rensa tankarna och fokusera endast på steg efter steg i löparspåret. Njut. 

Det går givetvis att variera sin träning i oändlighet. Kanske är du den som mår bäst av lite av varje? Men för att få det hållbart på lång sikt är det bra att bryta ner träningen i mindre delar. Se över ditt liv och dina mål för att hitta den träning som är rätt för dig just nu.

Glöm inte att alla kroppar är olika och en träninsform behöver inte ge samma resultat för alla. Prova dig fram. Testa tillsammans med en kompis eller skaffa dig en PT för att hitta den träning som är rätt för just dig.

Tyckte du denna artikel var intressant? Här kan du läsa mer om vårt träningsutbud!

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →