Fakta om yoga
Till sats.se
Bli medlem

Yoga - den ultimata guiden

Yoga - den ultimata guiden

Med yoga utmanar du både muskler och flexibilitet och förbättrar din psykiska hälsa. Det bästa av allt är att yoga passar alla, du behöver inga förkunskaper för att uppleva ordentliga framsteg.

SATS
17. november 2017

De senaste decennierna har yoga blivit ett omfattande globalt fenomen. I hela västvärlden vinner den här rörelseformen stadigt allt fler anhängare, och för många utvecklas yogan till att bli mycket mer än en form av träning. 

5 praktiska råd

• Undvik att äta en stor måltid 2-3 timmar före en klass.
• Slå av störande apparater som mobilen, datorn och TV:n.
• Få i dig mycket vätska efter yogaklassen.
• Använd bekväma kläder som låter dig andas fritt.
• Ge dig själv tillräckligt med tid för att slappna av efter klassen.

Målet med yoga är att genom kroppsliga och mentala övningar skapa energi, balans, flexibilitet, styrka och inre lugn för att uppnå god fysisk och mental hälsa.

– Yoga är som en stor verktygslåda som består av andningstekniker, fysiska övningar och mentala bilder som kan användas för att uppnå balans i livet, säger psykologen och yogaterapeuten Karen Kollien Nygaard. 

"Forskning visar att 12 minuters regelbunden yogaträning ger effekt efter bara 6 veckor. Och den påverkar en av vår tids främsta orsaker till lidande – depression."

10 skäl att praktisera yoga

Fördelarna med att utöva yoga är utan tvekan många, och det kommer hela tiden nya forskningsrapporter som bekräftar det. Här har vi listat 10 skäl som förhoppningsvis kan ge dig inspiration till att rulla ut yogamattan.

1. Du blir mer närvarande

Vi har alla lätt för att börja tänka lite för mycket på vad som har hänt eller vad som ska hända framöver. Vi är dagligen utsatta för ett bombardemang av händelser och impulser, både i livet som sådant och i våra tankar, vilket kan göra det svårt att fokusera på vad som händer här och nu. I yoga fokuserar vi mycket på att synkronisera andning och rörelser. För att lyckas med detta och för att klara svåra övningar och rörelser krävs full närvaro och koncentration. Med yoga tränar man därför upp förmågan att ”äga ögonblicket”.

Kända yogabegrepp

  • Asana: De fysiska ställningarna.
  • Vinyasa: Övergångarna mellan olika ställningar (asanas).
  • Pranayama: Andningsövningar som ger energi och vitalitet i hela kroppen. Kan översättas till ”kontroll över andningen”.
  • Savasana: Avslappningsövning där man ligger på rygg med fötterna isär, handflatorna uppåtvända och ögonen stängda. Det är vanligt att avsluta ett yogapass med savasana.
  • Namaste: En form av hälsning eller tack då man för ihop handflatorna framför hjärtat, riktar blicken mot händerna och sluter ögonen. ”Namaste” kan översättas till ”jag böjer mig för det gudomliga i dig”. Används ofta som avslutning för att tacka efter ett avslutat yogapass.

­– När jag praktiserar yoga finns hela världen på mattan – allt jag fokuserar på är andningen, ställningarna och hur kroppen känns. Yoga är det enda sättet som jag kan koppla av totalt från omvärlden på, säger Benedikte Sofie Eilertsen, som praktiserar yoga på HiYoga i Oslo.

2. Du blir stark och smidig – och presterar bättre i annan idrott

Genom yogans statiska och dynamiska övningar bygger du upp en stark bålmuskulatur, vilket bidrar till bättre hållning och balans och minskad risk för ont i ryggen. Yogan hjälper dig också att förbättra rörligheten. Enligt Kollien Nygaard blir idrottsutövare som praktiserar yoga som en integrerad del av sporten, eller vid sidan av den, mer framgångsrika. Det beror på att de är mindre utsatta för skador, blir snabbare återställda och generellt uppnår mer stabila resultat.

– Genom att öka rörligheten med yoga kan du till exempel använda kroppen mer effektivt i teknikbaserade idrotter, förklarar hon.

4. Yoga minskar stress

Stress är något som vi alla upplever då och då, men långvarig stress kan påverka vår fysiska och psykiska hälsa negativt. Mycket forskning har visat att yoga är ett effektivt sätt att hantera stress. Genom att uppmuntra till avslappning bidrar yogan till att sänka nivåerna av stresshormoner som kortisol. När vi andas djupt och långsamt ända ned i magen aktiveras det parasympatiska nervsystemet, det vill säga den del av det autonoma nervsystemet som gör oss lugna och sänker pulsen och blodtrycket.

– Du kan inte styra sinnet, men du kan påverka det genom andningen, säger Kollien Nygaard, och betonar att andningen är en av de viktigaste aspekterna inom yoga.

5. Förebygger ångest och depression

Enligt Världshälsoorganisationen lider omkring 15 procent av världens befolkning av ångest och depression. Forskningen har visat att yoga kan ha stor förebyggande effekt när det gäller depression. Kollien Nygaard berättar att annan forskning visar att 12 minuters regelbunden yogaträning kan ge effekt efter bara 6 veckor.

­– Människor som utövar regelbunden yoga är mindre deprimerade och har mindre ångest – och de hanterar i allmänhet livets upp- och nedgångar bättre, säger hon.

6. Du blir mer nöjd med dig själv

Yoga bygger på idén om att kontroll av kroppen leder till kontroll över själen och tvärtom, och att denna kontroll leder till frid. Genom yoga kan du lära känna dig själv bättre och bli mer medveten om dina behov och gränser. När man fokuserar mer på sitt inre och inser att perfektion inte är målet kommer självförtroendet att växa gradvis. En mjukare, starkare och mindre stressad kropp bidrar också till ökad självkänsla. Forskning visar också att yoga stimulerar vagusnerven i kroppen, och en välfungerande vagusnerv kan få oss att känna oss lugnare, mer avslappnade och tryggare i förhållande till andra.

­– En fantastisk aspekt av yoga är att du lär dig att observera dig själv genom att lyssna till din inre dialog, säger Basia Lipska, huvudinstruktör vid HiYoga i Oslo.

7. Yoga är bra för hjärtat

I en studie från 2014 fann forskare att personer som praktiserar yoga löper mindre risk för att drabbas av hjärt- kärlsjukdomar än personer som inte tränar alls. Man tror att det beror på att yogan leder till stressreducerande förändringar i det autonoma nervsystemet. Generellt sett visar forskningen att yoga ger ökad blodcirkulation och sänkt blodtryck, vilket i sin tur minskar risken för blodproppar.

8. Du sover bättre

När vi är mindre stressade sover vi bättre, och när vi sover bättre är vi mindre stressade. Fysisk aktivitet och mental avslappning hjälper till att upprätthålla denna goda cirkel. Studier har visat att yoga kan förbättra sömnkvaliteten och kvantiteten hos människor som kämpar med sömnlöshet. Genom att fördjupa och förlänga våra andetag sänker vi nivån av stresshormon i blodet. 

9.  Du får bättre matsmältning

De vridningar och vändningar man gör under yogaövningar stimulerar transporten av maten genom kroppen. På samma sätt som en stel rygg behöver massage för att mjukas upp behöver tarmarna masseras för att kunna transportera maten. Matsmältningen påverkas både av hur du rör dig och hur du andas. Ju djupare du andas, desto lättare får kroppen att göra sig av med maten. Avslappning är också viktig för matsmältningen. När vi stressar prioriterar kroppen ned matsmältningen eftersom den tror att vi är i fara.

10. Du blir mer koncentrerad

Om koncentrationen är på topp har vi lättare för att lära oss nya saker, ta in ny information och kan utföra uppgifter och vardagssysslor mer effektivt. Yoga handlar i hög grad om att ta kontroll över både vårt mentala och fysiska liv, så att den mentala aktiviteten stillas – och till sist upphör. Eftersom yoga är en aktivitet som kräver fullt fokus bidrar den till att stärka koncentrationsförmågan. Forskning har visat att så lite som åtta veckor med yoga kan ge förbättrad koncentration och motivation.

– Det jag tycker mest om med yoga är att den gör mig mer disciplinerad och fokuserad, säger Torunn Skjelland, som praktiserar yoga på HiYoga i Oslo.

Så kommer du igång

Om du aldrig har praktiserat yoga tidigare kan tröskeln för att komma igång vara hög. Därför har vi samlat några tips och råd som förhoppningsvis kan hjälpa dig en bit på vägen.   

Välj rätt yogaform: Det finns många varianter av yoga och flera av dem skiljer sig mycket från varandra. Därför kan det vara en god idé att göra lite research i förväg och eventuellt testa några olika riktningar så att du landar i en yogaform som passar för dig och dina behov. Om du vill ha en fysisk form av yoga kan till exempel ashtangayoga vara ett bra alternativ, medan yinyoga troligen passar bättre om du först och främst vill stressa ned.

Utrustning: ”Den viktigaste utrustningen för att praktisera yoga är kroppen och själen”, sade en gång den ansedda yogainstruktören Rodney Yee. I motsats till många andra träningsformer behöver du minimalt med utrustning och hjälpmedel för att utöva yoga. Du kommer långt med en yogamatta och bekväma träningskläder. Beroende på yogaformen kan block, bälten, filtar och kuddar vara vanliga hjälpmedel. Vissa föredrar att praktisera yoga i stillhet, medan andra tycker om att ha lugn och meditativ musik i bakgrunden.

Ha tålamod: Du har kanske prövat en eller par gånger men inte helt förstått den stora entusiasmen? Ge inte upp. Yoga är en resa och som med all träning tar det tid innan du både känner och ser resultat. Våga därför fortsätta – för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Ställ inte för höga krav på dig själv: Yoga handlar först och främst om att komma i kontakt med sin egen kropp, så försök att undvika att jämföra dig med andra i salen. Och sätt inte upp för svåra mål för dig själv. All yoga är bättre än ingen yoga och med tiden kommer du troligen att uppleva yogan som en andningspaus i vardagen.

Testa Yoga på SATS

Vi erbjuder flera olika former av yoga med en gemensam nämnare: du mår alltid bättre efter ett yogapass än före! Som medlem kan du testa yoga-klasser* kostnadsfritt fram till 30 november. (*Gäller ej HiYoga)

Boka nu Bli medlem

5 myter om yoga

Det finns många myter om yoga. Här kommer Anita Hegge, chef vid HiYoga i Oslo, att avliva några av dem – en gång för alla. 

1. Man måste vara smidig för att praktisera yoga

Det är inte en förutsättning för yoga att man är mjuk i kroppen. Men det är ändå många som tänker att de inte kan göra yoga för att de känner sig för stela. Det är viktigt att komma ihåg att det är mjukhet i både kroppen och själen som är en av de många fördelarna med yoga. Med andra ord kan man säga att det är tungt att börja med löpträning när man har dålig kondition, men det är ju för att förbättra konditionen som man börjar.

2. Yoga passar inte för män

– Yoga är fantastiskt för män! Man blir mjukare i kroppen, minskar stress, stillar tankarna och får bättre kroppskännedom. Yoga kan också bidra till att minska skador från annan idrott. För länge sedan var yoga faktiskt förbehållen män. Indra Devi, som var den enda kvinnliga eleven som antogs av den stora yogagurun Sri Tirumalai Krishnamacharya, måste verkligen kämpa sig till en plats som elev hos honom på 1930-talet.

3. Yoga är inte fysiskt krävande

– Det finns flera yogaformer som helt klart är oerhört fysisk krävande och som består av ställningar där kroppen används intensivt. De flesta skulle troligen att uppleva att de har haft ett bra ”träningspass” efter 60 eller 90 minuter med en sådan form av yoga. Det är också så att en vältränad person kan uppleva en relativt enkel yogaklass som fysiskt krävande. Orsaken till det är att det handlar om nya och okända sätt att röra sig på och att övningarna dessutom ska koordineras med andningen.

4. Alla yogaklasser liknar varandra

­– Det finns otroligt många former av yoga. Alltifrån yoga som har fokus på mental träning och stillhet till yoga som består av krävande, fysiska rörelser. Dessutom präglas alltid upplevelsen av en yogaklass av hur du mår just den dagen. Så jag vill påstå det rakt motsatta – du kommer aldrig att uppleva att en yogaklass liknar en annan.

Olika former av yoga

Klassisk yoga

Fokus ligger på en bra andningsteknik och en god hållning. Ger dig: avslappning, ökad styrka, balans, rörlighet och kroppskontroll.

Bikram

Detta är det som många tänker på som varm yoga. En förutbestämd serie övningar utförs i 40 graders värme. Värmen ska hjälpa kroppen att rensa ut gifter, göra kroppen mjukare och minimera risken för skador. På SATS har vi en motsvarande yogaform – HotMojo.

Ashtanga

Ashtangayoga är en fysiskt krävande yogaform som kombinerar andning, rörlighet och meditation. Ashtanga baseras på en serie övningar som utförs i samma ordning, och varje övning är en förberedelse för nästa.

Hatha

Uppkallad efter den manliga respektive kvinnliga sidan, sol (ha) och måne (tha). Målet är att förena egenskaperna genom att utföra fysiska övningar och andningsövningar som stimulerar de två sidorna av kroppen lika mycket. Präglas av böjningar, vridningar, balans, huvudrörelser och andning.

Vinyasa flow

Vinyasa Flow består av dynamiska och lekfulla övningar som kopplas samman med andning. Vinyasa bygger ursprungligen på Ashtangayoga. Skillnaden är att ordningsföljden och ställningarna alltid varierar i Vinyasa. De enskilda ställningarna är lika viktiga som övergångarna från en ställning till nästa – därav benämningen flow.

Kundalini

En spirituell form av yoga. Andning och meditation är det centrala. Består av andningsteknik, chanting, en serie med olika övningar, avslappning och meditation.

Yin

En lugn yogaform som ger tid till fördjupning både fysiskt och mentalt.

5. Alla som håller på med yoga är flummiga och alternativa

­– De flesta som praktiserar yoga idag är varken flummiga eller särskilt alternativa. Yoga har under de senaste åren varit den snabbast ökande formen av rörelse och träning. I USA har nu över 50 procent av alla vuxna över 18 år praktiserat yoga. Med det sagt så är det helt klart något med yoga som gör att många börjar se på sig själva och sitt liv med nya, eller kanske klarare, ögon. Många blir mer intresserade av bland annat kosthållning och hälsa och kan då börja söka efter alternativa sätt att uppnå den bästa versionen av sig själva. 

Läs också: 8 skäl att praktisera yoga

Yogans ursprung

Yoga är ett system för fysisk, mental och andlig träning, och kommer ursprungligen från Indien där den utvecklades för omkring 4 000-5 000 år sedan. Från början var yogan en livsåskådning – en andlig, spirituell och fysisk väg mot självförverkligande. Den moderna, västliga formen är för de flesta utövare inte lika genomgripande. Vi kan ändå kalla den en djupgående psykofysisk träningsform, som påverkar både vårt fysiska och mentala välbefinnande.

Yoga kommer från sanskritordet ”yug”, som betyder ”förening” eller ”att binda samman”. Detta refererar till kopplingen mellan kropp och själ. Idag finns det många olika typer av yoga men träningsformen består huvudsakligen av olika fysiska ställningar, andningsövningar, meditation, koncentrationsteknik och avslappning.

Läs även: Yoga kan påverka hur vi åldras

Yoga är för alla

För vissa är yoga en lära som passar med den egna livsstilen och livsåskådningen. För andra är den en träningsform som gör att de blir bättre inom andra sporter. Fördelen är att yoga kan utövas av alla, oberoende av nivå, kroppsform och ålder. Den kan vara avancerad och krävande om du önskar det, eller enkel om du just har kommit igång.

Enligt Alexandra Atterbrand, yogaterapeut och instruktör på HiYoga i Oslo, har alla något att vinna på att praktisera yoga.

­– Det finns många missuppfattningar om yoga, men det fantastiska med den här träningsformen är att den passar alla. I yoga är hela poängen att göra vad som känns bra för dig själv, och alla övningar kan skräddarsys för specifika behov, skador och sjukdomar, förklarar hon.

Därför är det bra att träna yoga.

Läs även: Få bättre sömn med yoga

Träna online

En av de stora fördelarna med yoga är att den kan utövas när som helst och var som helst. Om du inte har tid, lust eller möjlighet att ta dig iväg till en gruppklass, så finns SATS instruktörer och klasser alltid tillgängliga via vår webbplats. Visa en fullständig översikt över alla onlinevideor här.

Om HiYoga: HiYoga är en yogakedja som erbjuder ett brett spektrum av yogaklasser med mycket erfarna instruktörer. HiYoga finns som en fristående yogastudio på Majorstua i Oslo. Dessutom har SATS två integrerade HiYoga-studior på Karlsrud och Schous plass i Oslo samt på Nesttun och Vestkanten i Bergen. Som SATS-medlem får du tillgång till HiYoga till reducerat pris. Läs mer här (Norsk).

Funderar du på om yoga kan vara något för dig? Här hittar du en översikt över utvalda pass för att du ska bli mer flexibel och komma ner i varv.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →