Till sats.se
Bli medlem

6 tips på mat och snacks i skidbacken

6 tips på mat och snacks i skidbacken

Sportlovet närmar sig med stormsteg och med det kommer skidor både på längden och tvären. För att orka åka skidor hela dagen är det viktigt att få i sig energi. Här ger vi dig sex tips på mat och snacks att ha med i ryggsäcken eller i jackfickan.

Kristine Symreng, leg. dietist
Kristine Symreng, leg. dietist
05. februari 2018

För att orka en lång dag i skidspåret eller backen behöver vi energi- och näringsrik mat som håller sig god i ryggsäcken eller i jackfickan. Maten ska också vara god att ätas kall utan bestick eller kunna drickas direkt ur termos.

Här kommer 6 mattips som passar perfekt som matsäck i skidspåret:

1. Saltade jordnötter med torkad frukt och bär

Jordnötter innehåller nyttiga fetter och protein och ger oss också ett tillskott på salt som behövs vid längre åkdagar. Frukt och bär bidrar med kolhydrater som behövs för att orka vara ute en hel dag. Variera mellan tranbär, russin och torkade aprikoser. Perfekt som mellanmål!

2. Soppa

Under en lång dag kan det vara gott och klokt att få i sig en lättillgänglig lunch. Gör denna lättlagade morotssoppa eller en mer proteinrik bönsoppa och ta med i en termos i väskan. Vi lovar att barnen kommer älska dem också! 

Bönsoppa

3. Tunnbrödsrulle med färskost och gräslök 

Ät som mellanmål eller lunch tillsammans med en varm soppa. Bred på ett tjockt lager av färskost och klipp över gräslök. Rulla ihop och plasta in och förvara i ryggsäck eller direkt i skidjackan.

4. Rawfoodbollar

Energi- och näringsrikt mellanmål som dessutom blir godare kallt. Här kommer ett recept från SATS receptbank: Cashewboll med lime och lakrits som ger dig kolhydrater, nyttiga fetter och protein. 

5. Energibars 

Perfekta att ta med i fickan och ger energi som håller länge. Gör hemmagjorda eller köp färdiga (finns bland annat på våra träningscenter). 

Energibars

6. Varm choklad

När vi idrottar behöver vi fylla på med vätska och den bästa kombinationen är när drycken även ger oss de näringsämnen vi behöver när vi tränar. Varm choklad innehåller både protein och kolhydrater och är optimalt att dricka en kall vinterdag med skidorna på. Ta med i termos och njut av den varma drycken efter en dag i backen.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Mat och hälsa

Läs mer om Mat och hälsa →