Crosstraining för nybörjare: EMOM - SATS
Till sats.se
Bli medlem

Crosstraining för nybörjare: EMOM

Tid: 20 min // En ny övning startar varje hel minut. Det betyder att om du klarar en övning på 30 sekunder, har du 30 sekunders vila innan det är dags för nästa övning.

SATS
SATS
06. januari 2020

Kettlebell pushpress

Antal: 6x2 (6 på varje sida)

Viktigt att tänka på: Håll en kettlebell stabilt i handen och ha rak och stabil hållning i kroppen. Spänn magen, böj på knäna för att få kraft, pressa upp armen från startpositionen och hela vägen upp så att handen är rakt upp i luften. Ha handflatan vänd bort från dig i översta läget. 

Vanliga misstag: Att böja på knäna när man trycker upp handen, så att man inte använder kraften från magen. Sätet ska vara böjt lätt bakåt. Ett annat vanligt fel är också att inte sträcka armen hela vägen upp, och att inte ha en stabil startposition.

Goblet squat

Antal: 15 stycken

Viktigt att tänka på: Ha neutral hållning i ryggen, håll armbågarna rätt ut och håll en upprätt och stabil position med övriga kroppen. Spänn magen och kom ihåg att pressa knäna utåt i samma riktning som fötterna (knäna ska inte falla inåt).

Vanliga misstag: Böjd rygg i startpositionen och att knäna faller inåt.

Walking lunges

Antal: 16 stycken.

Viktigt att tänka på: Håll balansen på främre benet och ta ett steg bakåt så att du landar kontrollerat. Håll främre benet stabilt i golvet genom hela övningen.

Vanliga misstag:  Ett vanligt misstag är att ramla framåt med överkroppen när man tar sig upp från startpositionen. Det är också vanligt att falla inåt med främre benet och inte hålla höfterna parallellt med varandra.

Kettlebell row

Antal: 10x2 (10 på varje sida)

Viktigt att tänka på: Håll en rak rygg genom hela övningen. Jobba ordentligt med skulderbladen.

Vanliga misstag: Vanliga missar är att man jobbar med böjd rygg och roterar överkroppen för mycket. Tänk på att hålla knän och höfter stabila och inte bara jobba med armarna.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →