6 vanliga träningsfällor - SATS
Till sats.se
Bli medlem

6 vanliga träningsfällor

6 vanliga träningsfällor

Är dina mål realistiska? Och pressar du dig verkligen hårt nog? Det finns många fällor du kan falla i när du tränar. Här följer några av de vanligaste.

SATS
SATS
17. oktober 2017

Erlend Vada har varit personlig tränare på SATS i många år och vet exakt vad som krävs för att du ska nå dina mål. Men som PT ser han ofta många som bromsar sin egen utveckling genom att gå i samma fällor - år efter år. 

Det är nästan omöjligt att träna utan att göra något fel, men ju mer medveten du är om de vanligaste misstagen desto större chans är det att du lyckas undvika dem. 

1. Du börjar med orealistiska mål

Vill du gå ner 20 kilo? Skaffa ett sexpack före sommaren? Eller bli så vältränad att du klarar ett ultramarathon? De flesta av oss har ett eller flera mål med träningen när vi ska komma igång. Men ibland förstörs träningslusten av våra egna, på tok för höga mål. 

- Det kan ofta vara svårt att veta hur mycket som krävs för att uppnå målet, men min erfarenhet är att många underskattar den ansträngning som krävs och hur lång tid det tar om du vill ha en stor förändring, säger Vada.

Därför är det att rekommendera att sätta mål som du kan lyckas nå på kort tid, för då blir det enklare att motivera sig.

2. Du går ut för hårt

Många inspireras av erfarna motionärer eller idrottsutövare när de tar fram en träningsplan för första gången. Du går ut hårt och går till gymmet fem gånger i veckan och antecknar noggrant varje timme i dagboken.

Känner du igen dig? Då vet du kanske också att risken är står för att du går in i väggen.

- Det är lätt att vara motiverad och ha stora planer, men det är ofta smartare att starta lite lätt och snarare öka gradvis. Om du ger full gas direkt och går in för en plan som du inte klarar av eller har motivation att hålla fast, så håller den inte på lång sikt, säger Vada.

3. Du tränar fel i förhållande till dina mål

Även om all träning normalt sett är bra för dig är det inte nödvändigtvis den träning du behöver för att nå just dina mål. 

– Det är viktigt att träningen och tiden du lägger ner är anpassade till dina mål. Jag tror att väldigt många har mycket att vinna på att få hjälp med att ta reda på vad som egentligen är smart att göra, säger Vada.

4. Du saknar kontinuitet i träningen

En sjukdomsperiod eller en 14-dagars semesterresa kan ibland göra det tungt att börja om. Vada understryker att det inte är så farligt med korta avbrott i träningen, men mycket av framstegen kan gå förlorade om du gör för många eller långa avbrott.

– Så här är det en god idé att sparka sig själv i baken lite eller få någon annan att göra det, så att ditt träningsuppehåll inte blir längre än vad som behövs.

5. Du saknar stegring i träningen

Erland berättar att han alltför ofta ser folk träna med samma program och samma belastning vecka efter vecka, månad efter månad – och kanske till och med år efter år.

– Då ignorerar du en av de viktigaste träningsprinciperna för att nå framgång, nämligen stegring, påpekar han. 

Kroppen anpassar sig till den belastning den utsätts för och utvecklingen stannar av långt tidigare än nödvändigt om du inte utmanar dig.

6. Du underskattar dig själv

Det är lätt hänt att sikta lite för högt när du hittar de lösa vikterna, men det är kanske ännu fler som gör tvärtom. Du kanske tror att du är trött och inte har några krafter kvar, men Erlands erfarenhet är att de flesta underskattar sin förmåga.

- Som PT hör jag ofta folk säga "Nu klarar jag inte mer" men när de är klara har de till och med gjort fem repetitioner extra, säger han.

Les även: Gå ner i vikt (Den ultimata guiden)

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →