Träningstrenderna 2018
Till sats.se
Bli medlem

De största träningstrenderna 2018

De största träningstrenderna 2018

En stor undersökning förutspår att den högintensiva intervallträningen kommer att erövra världen under 2018. Samtidigt kommer SATS att ta träningsformen till en ny nivå, och lanserar konceptet HIIT the Ground.

SATS
21. december 2017

I flera år har American College of Sports Medicine kartlagt de största träningstrenderna världen över. I år har 4 000 motionärer, professorer och tränare bidragit till undersökningen. Resultatet är en översikt som visar de 20 viktigaste trenderna under 2018. 

Om HIIT the Ground

  • Ett kort och effektivt 30-minuterspass där vi tränar hela kroppen – kondition, flexibilitet och core.
  • Indelat i både konditions- och styrkebaserade intervaller.
  • Konditionsintervallerna är enkla och intensiva och styrkeintervallerna genomförs med den egna kroppsvikten och glidmattor under händer och fötter.
  • Övningarna, och den energiska musiken, gör att du lämnar salen svettig och full av adrenalin.

Överst på listan hittar vi den högintensiva intervallträningen, före både gruppträning och bärbar teknologi. Högintensiv träning (även kallat HIIT) gör comeback i toppen efter att ha varit nummer tre i översikten år 2017.

Vi kan med andra ord förvänta oss att korta, intensiva intervallpass kommer att bli en större del av vår vardag inom en snar framtid. 

SATS lanserar ett nytt HIIT-koncept

Tonje Kristenstuen, produktutvecklare på SATS, är inte överraskad. Hon tror HIIT-trenden kommer att växa stort.  

– Vi ser en tydlig tendens av att man vill träna enkelt och hårt, gärna i form av intervallklasser. Många vill gärna ha ”quick-fixes” i form av korta pass där man tränar hela kroppen. I januari vet vi att det dåliga samvetet och tidsbristen är något som många känner av i kroppen – så enkel, intensiv och kort träning är nog nyckelord, säger Kristenstuen. 

Träna HIIT the Ground

Utmana dig själv och boka in dig på årets hetaste träningspass!

Boka här Bli medlem

Och om du är en av alla de som önskar ett sådant erbjudande inför det nya året kan vi på SATS ge dig en god nyhet: I januari lanseras nämligen HIIT the Ground på de flesta SATS-anläggningar i Sverige, Norge och Finland. Kristenstuen beskriver konceptet som ”en 30 minuters all-in-one-klass där man tar högintensiv träning till en ny nivå”.

– Intensiva intervaller, som utmanar kondition, styrka, vighet och coremuskulatur, gör detta till vår kanske mest effektiva klass någonsin, säger hon.

Exklusiva gruppträningar

Tonje Kristenstuen berättar att konditionsintervallerna blir mycket enkla och att styrkeintervallerna genomförs med den egna kroppsvikten och glidmattor. 

– Detta tillsammans med energisk musik gör att du lämnar salen svettig och trött – men med adrenalinet pumpande i kroppen. En oslagbar känsla som gör att du vill komma tillbaka igen och igen, säger hon. 

HIIT the Ground Online

Träna HIIT the Ground var du än är! Nu tillgängligt även som Online Training.

Se träningspasset här Bli medlem

Om man ska tro på översikten från American College of Sports Medicine, blir också gruppträningar populärt under 2018. SATS har länge haft ett stort urval av gruppträningspass och kommer naturligtvis att fortsätta med det. Men vi satsar också mer och mer på träning i mindre team, som till exempel genom Build’ n BurnHiYoga och alldeles färska Boot Camp

– Många tycker att det är inspirerande med tät uppföljning av en coach och en bra gruppdynamik i ett mindre team. Det höjer standarden på träningen, sammanfattar Kristenstuen. 

SATS spår att det här blir de fem största träningstrenderna under 2018: 

1. Högintensiv intervallträning
I en stressig vardag är så kallad HIIT-trening, högintensiv intervallträning, idealiskt. Här känner man svetten rinna och pulsen dunka inom loppet av den korta halvtimme som träningen pågår, och de positiva effekterna av HIIT är väl dokumenterade. Intervaller och enkla övningar utan utrustning är viktiga nyckelbegrepp i träningsformen som har tagit världen med storm. 

Läs även: Konditionsträning - den ultimata guiden

2. Träning som upplevelse
Under 2018 är upplevelsen och underhållningsvärdet minst lika viktiga som den optimala fysiska effekten. Vi kommer att se många koncept där musik, träningsupplägg, fysisk miljö och instruktör tillsammans skapar en helhetsupplevelse för de som tränar.

3. Träning med PT i små grupper
I USA är personlig träning i grupp tre gånger större än enskild PT-träning, och under 2018 kommer vi att se den här ökande trenden även i Norden. Anledningen är enkel: du får kompetensen från en personlig tränare och den positiva dynamiken från en grupp, och det blir dessutom billigare.

4. Yoga
Under 2018 kommer yoga att vara en självklar del av träningsupplägget. Även här leder USA vägen: där är yoga den mest populära träningsformen bland ungdomar. Vi kommer att se yogaklasser och yogakoncept som anpassas till olika målgrupper, till gagn för båda oviga nybörjare och avancerade yogis.

Läs även: Yoga - den ultimata guiden

5. Träna tillsammans med andra
Att träna ensam blir efter hand mindre vanligt. Under 2018 ska träningen gärna vara en del av ditt sociala liv. Vi får mer gruppträning i olika former, samtidigt som träningsappar och sociala medier bidrar till att skapa olika nätforum och en ökad interaktion på träningsanläggningen. Om du tränar med andra är det också lättare att komma igång och hålla fast vid dina goda träningsrutiner.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →