Hur du hittar din inre motivation till att träna - SATS
Till sats.se
Bli medlem

Hur du hittar din inre motivation till att träna

Hur du hittar din inre motivation till att träna

Kämpar du för att komma igång med träningen? Här hittar du sex tips på hur du tar dig över tröskeln.

SATS
SATS
17. december 2021

Låt oss säga som det är: att komma igång är inte lätt. Har man inte drivkraft från sin inre motivation kan tröskeln för att knyta på sig träningsskorna kännas oändligt hög. Du har mycket på jobbet. Du kämpar med att hitta en ledig lucka i kalendern. Eller så kanske du inte klarar av tanken på att ge dig ut i det blöta, mörka eller kalla vädret. 

Vi vet ju att träning är bra för oss och ändå är det väldigt lätt att ge efter för ursäkterna så snart de dyker upp. 

Läs även: Varför vi är lata

INRE MOTIVATION VIKTIGARE ÄN YTTRE 

– Vi brukar skilja på inre och yttre motivation. Yttre motivation är den kognitiva aspekten som innebär att du vill träna för att du till exempel vill komma i form eller bli av med några kilon. Den inre motivationen innebär själva känslan av att du vill träna för att belöningen ligger i den positiva upplevelsen. Människor som är motiverade inifrån drivs av att det som är svårt är positivt, säger psykolog Karen Kollien Nygaard. 

Enligt Kollien Nygaard är det av största vikt att hitta den inre motivationen för att kunna hålla fast vid träningen i längden.  

FÅ EN motivationSboost MED EN PT! 

  • Du lär dig korrekt och effektiv träning som hjälper dig nå målen du sätter 
  • Du kan få både en kostanalys och skräddarsydda träningsprogram 
  • Ordentlig uppföljning görs med tester och dokumentation för att hålla koll på dina framsteg 
  • Du motiveras att prestera ditt bästa 

– Folk som tränar regelbundet och som är i god fysisk form upplever träning som något positivt. Det är något med det här att känna att man ”fungerar”. Vi är trots allt skapta för att röra oss och så vet vi ju att fysisk aktivitet har stor effekt på psyket, säger Kollien Nygaard. 

Läs även: 5 good reasons to move 30 minutes every day

Att hitta sin inre motivation är naturligtvis inte något man gör övernatt. Här ger Kollien Nygaard sex tips som förhoppningsvis kan hjälpa dig en bit på vägen: 

1. Möt ursäkterna

För ja, de kommer – helt oberoende av hur mycket träningserfarenhet du har. Nyckeln är därför att planera för hur du ska bemöta ursäkterna. Påminn dig själv om varför du vill träna och fokusera på det positiva som väntar i andra änden. För det blir faktiskt bättre. 

– Vi människor har en tendens att dra oss undan från sådant som är obehagligt. Kroppen är som ett USB-minne som omedelbart säger ”detta är tryggt” eller ”detta är otryggt” när vi sätter igång med en aktivitet.

- När vi har lärt oss att bemästra något har vi betydligt högre chans att klara av det nästa gång vi provar. För varje gång vi upplever att ”det här var ju inte så farligt” stärker vi tron på vår egen förmåga att klara av något, säger Kollien Nygaard. 

Slik finner du treningsmotivasjo - SATS - trene sammen.jpg

2. Planera din träning

Det är bara att inse att dygnet inte kommer att få fler timmar i första taget. Därför måste vi prioritera att avsätta tid till träningen. Sätt dig ner med kalendern och hitta vilken tid som passar bäst. Är det på eftermiddagen? Eller blir det kanske enklare att hinna med träningen före jobbet? Gör det enkelt för dig själv, till exempel genom att packa träningsväskan och något extra att äta kvällen innan. 

Träningen måste in i kalendern. Det är många som inte är realistiska nog för att inse att träningen inte alltid kan hinnas med utöver allt annat, och då är det lätt att man lägger av. Flexibla träningsanläggningar är förstås bra, men de kan också få en negativ inverkan eftersom de kan göra att det blir lättare att smita undan. Därför kan det vara smart att ingå förpliktelser, till exempel genom att boka träff med en kompis eller en personlig tränare, råder Kollien Nygaard. 

3. Var inte försträng 

Det tar tid att skapa nya vanor, så ha lite tålamod med dig själv. Börja lugnt och öka volym och intensitet gradvis. Är du sliten och trött efter en lång dag på jobbet kan ett lugnt träningspass vara det du behöver. 

- Det är summan av fysisk aktivitet som räknas, så tänk inte att varje pass måste innebära ”blod, svett och tårar”. Glöm inte att all träning är bättre än ingen träning. 

- Det kan ta ett tag att komma igång med en bra träningsrutin och i början kan det kännas obekvämt. Kom ihåg att heja på dig själv och be gärna folk omkring dig att också göra det, säger Kollien Nygaard. 

Slik finner du treningsmotivasjo - SATS - trene med en venn.jpg

4. Hitta en träningsform du gillar

Tycker du att träning är tråkigt? Då bör du testa något nytt. Fysisk aktivitet är så många olika saker och du behöver varken stå på trampmaskinen i flera timmar eller lyfta vikter tills du stupar för att komma i god form. Det allra viktigaste är att du hittar en träningsform som passar dig och som får dig att fortsätta träna. Testa en ny klass på gymmet, dra på dig boxningshandskarna eller ta med dig din partner eller en kompis på parträning. 

- Det är viktigt att hitta lagom nivå. Många börjar för hårt direkt, vilket visar sig vara en av de vanligaste anledningarna till att vi bryter våra träningsrutiner, säger Kollien Nygaard. 

Slik finner du treningsmotivasjo - SATS - finn en treningsform du liker.jpg

5. Ge effekten lite tid

Gör du massor av situps men ser ingen effekt? Ofta letar vi efter fysiska bevis på att träningen duger. Att ändra kroppens fysik tar tid, men för varje träningspass händer det något med kroppen. Ta dig tid att stanna upp och känna efter vad träningen gör med dig. Har du lite mer energi, är koncentrationen bättre eller känner du dig allmänt lite lättare till sinnes? 

­ Allt ska gå så fort, vi springer bara vidare. Vi bör ta oss tid att lägga märke till effekten av träningen. Efter ett pass ska man känna att man har använt kroppen. Det betyder inte att man ska ha jätteont, utan snarare att man känner att träningen stärker en. Det är många som tänker ”ju hårdare desto bättre”, men det stämmer inte nödvändigtvis. En jämn utveckling av kondition, styrka och rörlighet är det bästa, säger Kollien Nygaard. 

Läs även: Träning gör dig glad

6. Acceptera att du harsämre perioder 

Träningen kommer hela tiden att gå upp och ner och det är inte många av oss som har ett jämnt träningsflyt månad efter månad, år efter år. Men det är okej. Istället för att tappa modet och tänka att loppet är kört, är det en bra lärdom att acceptera och reflektera kring varför motivationen har dalat. 

– Att komma i god form är ingen quickfix och alla har vi dåliga perioder. Forskning har visat att vi ofta upplever en nedgång efter fyra månader. Då börjar automatiken att komma in i bilden och slöheten kommer smygande tillbaka. Men det är bara att fortsätta istället för att fokusera på de gångerna du skippade träningen. Ha en nyfiken inställning till kroppen och fråga dig själv varför du gled undan.  

- Livet levs framåt och det handlar om att pröva sig fram, uppmuntrar Kollien Nygaard. 

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Träning

Läs mer om Träning →