Så räcker motivationen - hela året - SATS
Till sats.se
Bli medlem

Så räcker motivationen - hela året

Så räcker motivationen - hela året

Känns soffan till och från lite för bekväm för att ta sig till gymmet? Oroa dig inte. Här får du fyra tips för hur du håller motivationen uppe - hela året.

01. oktober 2017

Att ta sig upp ur soffan för att ta sig till gymmet eller ut i löparspåret kan ibland kännas tungt, nästintill omöjligt. Ursäkterna är många och orken blir allt mindre ju mörkare årstider vi går emot. Känner du igen dig? Du är långt ifrån ensam! 

Motivationen är A och O när man ska hålla sig i form och det finns lyckligtvis hjälp för dig som kanske kämpar med att hålla ångan uppe hela året. Marit Sørensen, professor i idrottspsykologi och coachning vid Norges idrottshögskola, är en av landets främsta inom det här området. Hon är tydlig med att motivation är individuellt.

- Alla motiveras av olika saker, men det finns vissa former av motivation som är mer varaktiga än andra, säger hon.

1. HITTA EN MENING MED TRÄNINGEN

Idrottsprofessorn menar att det är viktigt att ställa sig själv några frågor när träningslusten lyser med sin frånvaro. För vad är egentligen anledningen till att du tränar? Och varför är det så viktigt för dig? Svaren på de här frågorna kan hjälpa dig att övervinna hindren och ta dig iväg.

Marit berättar att det är stor skillnad på inre och yttre motivationsfaktorer.

- Den som låter sig motiveras av yttre faktorer, som till exempel viktminskning, har ofta en mer sårbar motivation än den som tränar för att den faktiskt har glädje av det,  en inre faktor, säger hon. 

Om du går på en cycling- eller Zumbaklass för att det får dig att må bra, så är aktiviteten i sig belöning nog. Då är det också enklare att motivera sig att träna vecka efter vecka – året om.

2. HITTA MÅL SOM ÄR LÄTTA ATT UPPNÅ

Dessutom är det smart att vara realistisk när man ska definiera sina träningsmål. Att sikta högt kan vara bra ibland, men det kan ofta motverka sitt syfte.

- Det är av största vikt att hitta målsättningar som du kan uppnå på kort tid. Ett mål kan vara att få mer energi eller att umgås med sina vänner genom träningen, säger Marit.

Så snart du kommer igång ordentligt med träningen kommer du snabbt att märka att energin kommer tillbaka och du kommer troligtvis att uppleva en känsla av att ha lyckats. Då blir det mycket lättare att motivera sig för att hitta ett nytt mål.

3. SE DIG SJÄLV SOM EN SPORTIG PERSON

Är du en av dem som intalar dig att du inte är sportig och att du helt enkelt inte tycker om att träna? Då finns det stor risk att vägen till träningen känns lång och krånglig. Men om du definierar dig själv som en sportig person, någon som tycker om att tillbringa tid på gymmet, fotbollsplanen eller cykeln, tar du dig snabbare upp ur soffan.

– Vi försöker alla att vara den vi tror att vi är, påpekar Marit. När du har bestämt dig för att vara en sådan typ av person kommer du automatiskt att bli mer intresserad av sådant som har med träning att göra och du kommer att känna dig mer motiverad.

4. STRUNTA I SNABBA LÖSNINGAR

Förutom att se sig som en sportig person menar NIH-professorn att nyckeln till framgång är att lägga upp en smart plan för träningen. Begreppet ”sommarkroppen” har blivit ett säkert vårtecken. Varje år svettas män och kvinnor – i alla åldrar – på tuffa pass för att se så bra ut som möjligt inför badsäsongen. Men hur smarta är egentligen sådana snabba lösningar för motivationen?

– Det är viktigare att träna kontinuerligt än att påbörja en hård träningsregim och tycka att den är jättejobbig. Hitta något som du tycker är roligt. Det finns många bra sätt att röra sig på och då glömmer du att du tränar. Det är dessutom sundare och lättare med en jämn träning än med stenhårda kraftansträngningar, säger Marit.

Se vårt utbud och skräddarsy ditt medlemskap!

Bli medlem

Viktminskning

Träning

Läs mer om Träning →